Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Europese retail zoekt alternatieven voor mogelijke daling van belichte areaal tomaten in Nederland komende winter"

Tholen - The Greenery koos er twee jaar geleden voor een splitsing aan te brengen in haar kernactiviteiten met de inrichting van de bedrijfsonderdelen The Greenery Growers, The Greenery Logistics en The Greenery International. The Greenery International is een samenvoeging van Hagé International en Retail en is gespecialiseerd in het importeren van groente en fruit voor de afzet naar Europese retail, trade en online. 

In een vierluik brengen we de verschillende specialismen van The Greenery International onder de aandacht. Na commercieel manager Pieter van Pelt is nu Ton Bouw aan de beurt. Ton is Senior Productmanager Vruchtgroente bij The Greenery International/Hagé en is verantwoordelijk voor de import van met name de Spaanse volumes. Met zijn jarenlange ervaring, uitgebreide netwerk en kennis van de markt vroegen we Ton naar de recente ontwikkelingen.

Hoe is het Spaans vruchtgroenteseizoen verlopen voor de verschillende producten?
Ton: “Wat betreft de kwaliteit is het een erg goed seizoen geweest. Door de redelijk droge en stabiel koelere omstandigheden zijn er weinig tot geen problemen geweest met de kwaliteit van de verschillende producten. Vooral bij paprika is er een wereld van verschil met vorig jaar met tot aan het einde van het seizoen een prima kwaliteit. Wel is de beschikbaarheid wisselend geweest. De droge kou en de aanhoudend relatief lage nachttemperaturen hebben met name impact gehad op de beschikbaarheid van producten als komkommer, courgette en tomaat. De opbrengst van de planten viel dan ook tegen dit seizoen. Een product als paprika heeft daar minder last van gehad en is dan ook voortdurend relatief goed beschikbaar geweest.”

Is er in Spanje geanticipeerd op de stijgende gasprijzen en minder belichte teelt in Nederland?
“Zeker, ook de Europese retail onderneemt actie voor de mogelijke daling van belichte areaal tomaten in Nederland komende winter. We zien dat ze nadrukkelijk op kijken naar alternatieven en die zoeken ze onder andere in Spanje. Zoals het er nu uitziet, worden er iets meer tomaten geplant dan voorgaande jaren, dus vanuit de teelt wordt wel op deze ontwikkelingen ingespeeld.”


Links: Ton Bouw, rechts: de sahara-storm 

Hoe groot was de impact van zaken als Sahara-storm en de stakingen?
“De impact van de “Calima”, zoals de sahara storm wordt genoemd, was erg groot. De getroffen regio’s Andalusië en Murcia zijn enkele weken bedekt geweest met zand waardoor er een groot gebrek aan licht was. Deze storm kwam net op het moment dat de productie van courgettes flink op gang moest komen, maar die bleef dus uiteindelijk uit. De bloemen van de planten waren vaak bedekt met stof waardoor de bijen hun werk niet konden doen.” vertelt Ton. “Ook de stakingen - en de dreiging daarvan - hebben ook voor de nodige onrust en vertragingen gezorgd. Dit heeft zeker impact gehad voor de Spaanse agf-sector.”

Wat zijn de verwachting voor areaal komend seizoen?
Ton: “Over het algemeen zijn er geen hele grote veranderingen. Het lijkt erop dat het tomatenareaal toeneemt en het areaal paprika mogelijk licht gaat krimpen. Komkommer, aubergine en courgettes blijven redelijk stabiel. We zien wel dat producten als puntpaprika en midi komkommers qua areaal aan het groeien zijn en ook al voorzichtig hun plek beginnen te vinden in bijvoorbeeld Duitse supermarkten. Er blijven echter verschillen optreden tussen de diverse bedrijven.”

Eerder gaf je aan dat er steeds vroeger afspraken voor programma’s worden gemaakt? Is dat met de gestegen kosten nog altijd zo?
“Zeker, je merkt een duidelijke behoefte bij Europese retailers om de volumes afgestemd te hebben voor komend seizoen. Vanwege de grote onzekerheid over wat bijvoorbeeld de kosten gaan doen, willen ze anticiperen om de productbeschikbaarheid geborgd te hebben voor komende winter. We merken echter wel dat niet alle partijen in Spanje even enthousiast zijn om vaste afspraken te maken. De grote onzekerheid over wat de ontwikkeling van de kosten, een nieuwe een Corona golf en de bijhorende impact op de beschikbaarheid van personeel, de oorlog in Oekraïne zorgen er voor dat niet iedereen zich wil vastleggen.”

Hoe kun je je als The Greenery onderscheiden op de vruchtgroentemarkt?
“The Greenery/Hagé heeft in de tientallen jaren dat het zaken doet in Zuid-Europa een gigantisch netwerk opgebouwd. Wij werken al jarenlang met gerenommeerde partijen op het gebied van kasgroenten die staan voor kwaliteit en beschikbaarheid. Voor een aantal producten hebben we 12 maanden per jaar aanvoer vanuit Zuid-Europa, we starten vroeg (vaak eind augustus) en eindigen laat (vaak eind juni). Voor een aantal vruchtgroente bieden we daarnaast, samen met de volumes uit Nederlandse teelt, een jaarrond assortiment aan. Het importeren van vruchtgroenten zit in de genen van The Greenery/Hagé. Onze werkwijze is altijd gericht op lange termijn samenwerking zowel met leveranciers als met klanten.”

Welke voordelen heeft de nieuwe structuur van The Greenery op de vruchtgroentenafzet?
“Het ontstaan van The Greenery International heeft al een aantal concrete resultaten opgeleverd en biedt nog veel meer perspectief voor de nabije toekomst. Door een sterkere focus op de verschillende producten, directere lijnen met klanten en een nauwe samenwerking binnen het gehele team worden zaken sneller en efficiënter opgepakt. Daarnaast zijn we hard aan het werk om ons nog meer als specialist in vruchtgroenten op de kaart te zetten. De groei is al ingezet! Het fundament hiervoor is het afgelopen jaar al gelegd door een goede mix van ervaring met jonge gedrevenheid te combineren” besluit Ton enthousiast.

Voor meer informatie
Ton Bouw
The Greenery International
Mob: +31 612 607 951
T.Bouw@thegreenery.com
www.thegreenery.com