Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AGF pilot: interventies in supermarkt zeer effectief voor hogere verkoop biologisch

"Leg biologische producten bij elkaar voor 60% meer omzet"

Tholen - Alles wat je aandacht geeft, groeit. Aristoteles (384 v.C. – 322 v.Chr.) wist dit al en het is nu weer eens bevestigd bij de pilot voor een nudgingcampagne om de verkoop van biologische groenten en fruit te stimuleren. Bij twee filialen in Noord-Brabant van Jumbo en Plus vond gedurende 10 weken een pilot met gerichte interventies plaats. Met name extra schapruimte (circa 40% meer verkoop) en het bij elkaar leggen van biologische producten (60% meer verkoop) bleken zeer effectief. Ook communicatie voor het schap en in de winkel droegen bij aan een hogere verkoop (tot 14% meer).

Bart Fischer, ondernemer en retailexpert, leidde de pilot: "Interventies op schapruimte waren enorm succesvol, maar ook de rol van communicatie moet niet worden onderschat, die informeert consumenten waarom biologisch een goede keuze is."


Onderzoeker Bart Fischer

Het stimuleren van de verkoop van biologische producten moet bijdragen aan het doel van de Europese Green Deal, van gemiddeld 25% biologisch landbouwareaal in 2030. Het Nationaal Actieplan van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit dat in september komt, moet ervoor zorgen dat het huidige aandeel biologisch landbouwareaal van 4,6% in Nederland flink gaat groeien. Bernard van der Horst, verantwoordelijk voor het opstellen van het actieplan zei dat lokale initiatieven en meer samenwerking nodig zijn om dit te gaan bereiken.


Bernard van der Horst

Provincie Noord-Brabant heeft vooruitlopend hierop de ambitie van 15% biologisch landbouwareaal in 2030. Gedeputeerde Landbouw en Voedsel Ellies Lemkes presenteerde de maatregelen die de provincie neemt om dit te realiseren. Belangrijk onderdeel daarvan is het stimuleren van de afzet. Daarvoor is samenwerking met retail essentieel. Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding en initiatiefnemer van de campagne, wil graag met meer retailpartijen in gesprek omtrent de mogelijkheden. "We kunnen er niet omheen dat interventies in de supermarkt extreem effectief zijn. We hebben dat duwtje op de winkelvloer dus blijkbaar nodig. Laten we er dan ook voor zorgen dat die er komen. Als we willen dat er meer biologisch verbouwd wordt in Nederland, zal ook de vraagzijde evenwichtig moeten groeien, daarvoor is samenwerking met retail essentieel", aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.


Elies Lemkes

De inzichten uit de pilot worden meegenomen in de uitvoering van de Europese campagne 'De mooiste boodschap is bio', waarbij gedurende drie jaar wordt ingezet op nudging in zowel online als fysieke supermarkten. Door middel van nudging, ofwel subtiele aanpassingen in de winkelomgeving, wordt de keuze voor biologisch gestimuleerd.

Dat deze aanpassingen extreem effectief kunnen zijn, werd aangetoond in de pilot die plaatsvond bij twee filialen in Noord-Brabant van Jumbo en Plus. Uit een eerdere pilot met zuivel bleek al dat de verkoop van biologische melk met gemiddeld 47% steeg door kleine aanpassingen in het schap en communicatie op de winkelvloer. Bij de pilot in AGF bleek vooral schapindeling en –grootte van belang. Communicatie over de toegevoegde waarde van bio in AGF kwam in deze pilot niet goed uit de verf, wat vooral veroorzaakt werd door fluctuaties in beschikbaarheid, kwaliteit en inwisselbaarheid van producten, immers, wanneer bloemkool in de aanbieding is, zijn klanten minder geneigd om een bio-broccoli te kopen.

Dat maakt het voor retailers ook lastig om de categorie bio-AGF te managen. "Retailers als Albert Heijn, Jumbo en Plus zetten al extra stappen, maar daar zijn grenzen aan. Bij een supermarkt gaat het om het totale verdienmodel en het zo goed mogelijk bedienen van de klant en dat gaat beter met regulier", is de ervaring van Bart Fischer die jarenlang verantwoordelijk was voor de winkelformules van Albert Heijn-filialen.

Na afloop bleven een aantal bezoekers nog napraten bij de borrel.


Anne Marie Borgdorff (GroentenFruit Huis), Robert Ketelarij (foodLINQ) en Donnée Maessen (Boon)


Allard Bakker (BioNederland & De Groene Weg) en Frank van Dommelen (Triodos)


Tessa Molhuizen en Maike de Leeuw van Biodiversity in Business


Bart van Vliet (OTC Organics) Natalie Oudenhoven (BioNederland) en Claudio Papone (Agri Bio Italy)


Hans van Mierlo, Christianne de Kort (Udea en Ekoplaza) en Bert van Ruitenbeek van Stichting Demeter


Bernard van der Horst (LNV) en Willem Groenenberg (Biohuis)


Remco Bertens (Jumbo Ulvenhout) en Marjon Krol (ZLTO)


Paulien Hoftijzer (Bionext) en Robert Ketelarij (foodLINQ)


Karst Kooistra (Landgoed Bleijendijk) José van Gerven (ged. provincie Gelderland), Nanne Roos Vonk (provincie Noord-Brabant), Pipie Smits van Oyen (De Koekoek) en dagvoorzitter Marjolein Keuning.