Wereldwijd alarmerend chauffeurstekort

Uit een enquête onder meer dan 1.500 wegtransportbedrijven in 25 landen in Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Europa, concludeert de IRU (Internationale Wegtransport Unie) dat het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in 2021 in alle regio's is toegenomen. 

In Europa steeg het tekort met 42% ten opzichte van 2020, met 71.000 openstaande vacatures in Roemenië, 80.000 in zowel Polen als Duitsland en 100.000 in het Verenigd Koninkrijk. In Mexico nam het tekort met 30% toe naar 54.000 en in China met 140% naar 1,8 mln. Het hogere salaris voor chauffeurs in Europa en de VS heeft niet tot een afname van de tekorten geleid.

Umberto de Pretto, secretaris-generaal van de IRU: "Het chronische tekort aan chauffeurs neemt toe en miljoenen vacatures blijven openstaan. Dit zet de economie nog verder onder druk, drijft de inflatie op en leidt tot maatschappelijke mobiliteitsproblemen en een ineenstorting van toeleveringsketens."

Vooruitkijkend naar 2022 verwachten sommige bedrijven in Argentinië en China een lichte verbetering, maar gaan bedrijven in overige regio's uit van een toename van het chauffeurstekort. Turkije verwacht een toename van 15%, Mexico van 32%, Eurazië en Europa van 40%.  

Binnen het passagiersvervoer bleef in 2021 7% van de vacatures voor buschauffeurs onvervuld. Exploitanten in de ondervraagde landen verwachten dat dit percentage in 2022 naar 8% zal stijgen. 

Nog steeds weinig vrouwen achter het stuur
in 2021 was minder dan 3% van alle chauffeurs in de onderzochte regio's vrouw, met China (5%) en de VS (8%) als opvallende uitzonderingen. Het percentage vrouwelijke buschauffeurs in Europa was met 12% zelfs nog beter. Desondanks ligt dit percentage nog altijd ver andere de normen van de transportsector, en dan met name in Europa en de VS, waar respectievelijk 22% en 28% van alle werknemers in de transportsector vrouwen zijn. 

Demografische tijdbom
Jonge chauffeurs onder de 25 jaar vormen in de meeste regio's een kleine minderheid, met een percentage van 6% - 7%. Anderzijds is het aantal chauffeurs boven de 55 jaar in alle regio's twee tot vijf maal hoger, met uitzondering van China en Mexico. In de VS en Europa bestaat een derde van het chauffeursbestand uit oudere werknemers. In Europa is de gemiddelde leeftijd van chauffeurs het hoogst, namelijk 47. 

De steeds grotere leeftijdskloof is nog ernstiger in het passagiersvervoer. In 2021 was slechts 3% van alle buschauffeurs in Europa jonger dan 25 jaar. Dit is de helft van het percentage in de totale vervoerssector. Chauffeurs van boven de 55 jaar vormden 32% van het personeelsbestand, met een gemiddelde leeftijd van 50 jaar. 

Volgens vervoersbedrijven wordt het huidige tekort aan chauffeurs veroorzaakt door een gebrek aan ervaren chauffeurs in alle regio's, met uitzondering van China en Turkije, waar de werkomstandigheden en het beroepsimago de voornaamste problemen zijn. 

"Vervoersbedrijven dragen hun steentje bij, maar overheden moeten ook oog blijven houden voor de aanpak van dit probleem, met name door het verbeteren van de parkeerinfrastructuur, het aanbieden van trainingen en door vrouwen en jongeren te enthousiasmeren voor dit beroep," aldus Umberto de Pretto. 

Voor meer informatie: 
John Kidd
IRU
+41 79 386 9544
dd@iru.org 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven