Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verborgen parel in het Westland gaat zijn activiteiten uitbreiden naar het buitenland

"Ons doel is om op twee verschillende manieren uit te breiden. De ene is het vergroten van de huidige vertical farm in Poeldijk om ervoor te zorgen dat we voldoen aan de toenemende vraag naar lokaal geteelde producten door onze klanten," zei Susanne Mosmans, Business Unit Director bij Future Crops, eerder dit jaar.

"De tweede is het aanbieden van Agro as a Service. Wij hebben het systeem, de kennis en de knowhow om op grote schaal uitmuntendheid te leveren. We werven momenteel fondsen om meer bedrijven internationaal uit te rollen en hebben een aantal MOU's ondertekend. We geloven dat we een blijvende impact kunnen hebben door mensen lokaal te voorzien van dagverse producten, waar ze zich ook bevinden. Eerst wilden we zeker weten dat alles goed werkt, nu is het tijd om bekendheid te geven aan wat we de markt daadwerkelijk kunnen bieden."


Susanne Mosmans

De Poeldijk vertical farm van Future Crops levert 85 ton aan producten per jaar. De 2500m2 is momenteel in gebruik en de negenlaagse farm levert vijf verschillende producten; basilicum, koriander, peterselie, babysla en dille. Samen met klanten duikt Future Crops in producten die lokaal in Nederland geteeld kunnen worden. Albert Heijn behoort tot de klantenkring die de vier kruidenrassen van Future Crops onder white label verkoopt.

Bewustzijn over verticaal geteelde producten
Susanne's uiteindelijke doel is om telers samen te brengen om te onderzoeken hoe ze consumenten kunnen prikkelen met smakelijke, langer houdbare en gewasbeschermingsmiddelenvrije producten. Vaak genoeg gaat het bij retailers om de prijs in plaats van te kijken naar de productvoordelen of de impact op duurzaamheid. In de toekomst zullen Susanne en haar team naar nieuwe gewassen kijken en nieuwe manieren van positioneren onderzoeken om de consument te informeren en meer te helpen verkopen.

"Producten die op Nederlandse bodem geteeld kunnen worden, hebben idealiter de voorkeur boven import uit het buitenland. Maar de grootste overweging bij een product is of het economisch levensvatbaar is," bevestigt Susanne.


Een til-, verplaats- en oogstrobot schuift trays rond om ervoor te zorgen dat ze allemaal verplaatst worden en op tijd naar de oogstruimte worden gebracht

Nieuwe teeltbedrijven gepland in het buitenland
"Sinds 2018 zijn we commercieel gaan telen, want daarvoor hebben we veel geleerd. Toen waren er echter nog geen blauwdrukken beschikbaar over inzichten, parameters enzovoort. Daarom hebben we het op ons genomen om de ultieme blauwdruk te ontwerpen. Om uiteindelijk meer teeltbedrijven te kunnen uitrollen, kunnen we de instellingen gemakkelijk 'copy-pasten' in een nieuwe faciliteit. Daarom moet de technologie eerst klaar zijn voordat we die als standaard voor de nieuwe installaties kunnen gebruiken," zegt Gio Curiel van Future Crops.

Gio vertelt dat het nieuwe teeltbedrijf niet in Nederland wordt gebouwd. "We hebben hier de basis geleerd, die geperfectioneerd en nu is het tijd om dat internationaal te brengen. Het is niet zomaar opschalen, het is een combinatie van data science, plant science en technologie."


Net binnengehaald door de robot en klaar voor de oogst

Binnen vijf jaar heeft het team uitgevonden, geleerd en overwonnen. "Deze vaak steile leercurve was nodig om te voorkomen dat problemen in de nieuwe teeltbedrijven zouden opduiken," legt Gio uit. Het Future Crops team heeft unieke kennis gebundeld die hen in staat stelde de volgende stap voor uitbreiding te zetten. "Alle fouten die worden gemaakt, betalen zich uiteindelijk uit. De tot nu toe geteelde producten zijn uitstekend, dus we weten zeker dat we overal aan de slag kunnen."

Constante verbetering
In het R&D-centrum worden teeltrecepten geoptimaliseerd, productproeven op verzoek van de klant gehouden en potentiële producten getest. Momenteel staat er een nieuw project op stapel dat van start gaat zodra de nieuwe LED-lampen zijn gearriveerd. Op dit moment beschikt het centrum over 13 kamers voor fulltime onderzoek. Op termijn zal het huidige bedrijf uitbreiden naar een grotere faciliteit, die al klaar is voor de kick-off. We zijn begonnen met de eerste stappen om onze verpakkingsruimte en post-oogstkamers uit te breiden. Een team van mensen is erop gericht om dit voor het einde van het jaar klaar te hebben," legt Susanne uit.

‘Going green’
Op het gebied van duurzaamheid is het bedrijf helemaal 'going green': 100% van hun energie is hernieuwbaar. Dat gebeurt via zonnepanelen op het dak en windenergie. Daarnaast is recycling een belangrijk onderdeel van het bedrijfsbeleid, terwijl substraat wordt verkocht aan appel- en perentelers. Het waterverbruik wordt voor 97% gerecycleerd via een waterzuiveringssysteem dat Future Crops helpt om het water te hergebruiken via Ozonfilters. De lampen worden voortdurend verbeterd op het vlak van efficiëntie, waarvoor binnenkort een proef zal worden afgerond.

"We willen gezonde en duurzame voeding mogelijk maken voor iedereen en de enige manier om dat te doen is door duurzaamheid toe te passen in elk aspect van het bedrijf. Onze ambitie is om goed te doen voor het milieu en 100% CO2-neutraal te worden. Op deze manier winnen we allemaal," voegt Susanne toe.

Voor meer informatie:
Susanne Mosmans, Business Unit Director
Future Crops
susanne@future-crops.com 
www.future-crops.com 

Publicatiedatum: