Een sluitende toegangshygiëne bij Tomatoworld

Tomatoworld is een belevingscentrum voor de Nederlandse glastuinbouw. Het ontvangt jaarlijks duizenden bezoekers vanuit de hele wereld. Dat brengt risico’s met zich mee voor de introductie en verspreiding van ziekten en plagen. "Met name het tomatenbruinvirus ToBRFV vormt een serieuze bedreiging", vertelt teeltmanager Ab van Marrewijk. "Ons hygiëneprotocol had daarom een upgrade nodig. Royal Brinkman heeft ons daarbij geholpen in advies en realisatie, waardoor wij onze deuren met een gerust hart kunnen open houden voor het publiek."


Dirk Timmers Royal Brinkman en Ab van Marrewijk Tomatoworld

Onder vakgenoten is Tomatoworld al jarenlang een begrip. Het informatie- en educatiecentrum laat bezoekers zien en ervaren hoe moderne glastuinbouwbedrijven functioneren en welke bijdragen zij leveren aan het oplossen van belangrijke maatschappelijke vraagstukken, zoals duurzaam gebruik van water, energie en andere grondstoffen, verantwoorde voedselproductie voor een groeiende wereldbevolking en het slim benutten van nieuwe technologie.

Risico’s van bezoek elimineren
Veel bezoekers komen uit andere landen of hebben geen affiniteit met de tuinbouw. Bij Tomatoworld stappen zij in een andere wereld. Een wereld die verbaast, inspireert en aanzet tot denken. Het is met recht een visitekaartje voor de sector in brede in. "Ons bestaansrecht hangt af van bezoekers", zegt Ab van Marrewijk. "Onbedoeld kunnen bezoekers echter ziekten en plagen binnen het bedrijf brengen en overdragen op de planten in onze demonstratiekas. Dat maakt ons kwetsbaar. Wij hebben de lastige taak om dat risico zoveel mogelijk te elimineren en tegelijkertijd bezoekers te blijven ontvangen. Sommige risicofactoren, zoals het genoemde tomatenbruinvirus, brengen bijzondere uitdagingen met zich mee. Daar was ons hygiëneprotocol nog onvoldoende op afgestemd."

Hygiëne in vijf stappen
Om zich te verzekeren van een degelijke oplossing, vroeg Van Marrewijk partner Royal Brinkman om advies en begeleiding. Hygiënespecialist Dirk Timmers van de afdeling HortiHygienz werkte daarvoor een plan uit op maat. "Wij benaderen hygiëne vanuit een kompas met vijf aandachtsgebieden: Teeltwisseling, Personen & Werkzaamheden, Ziektevrije Materialen, Optimale Waterkwaliteit en Verantwoord & Duurzaam Telen. De vraag van Tomatoworld is een mooi voorbeeld van Personen & Werkzaamheden."

Risicoanalyse
Om een sluitende toegangshygiëne te krijgen voor personen, voerden Timmers en de klant eerst een risico-inventarisatie uit. "Het buiten de deur houden van virussen is voor tomatenkwekerijen wereldwijd een belangrijk aandachtspunt, want overal lopen medewerkers in en uit”, vertelt de deskundige. "De meeste bedrijven houden hun kassen potdicht voor externe bezoekers. Bij Tomatoworld in Honselersdijk komen echter heel veel bezoekers uit alle delen van de wereld over de vloer. Het unieke is, dat ze hier wel de kas in mogen om de teelt van tomaten te bekijken." De situatie bij Tomatoworld is complex. Soms komen bezoekers alleen voor een bezoek aan het leslokaal, soms willen ze alleen een kijkje nemen in de kas, soms allebei. Voor bezoekers die de kas in willen, geldt een streng hygiëneprotocol om de kans op overdracht van ziekten en plagen via handen, schoeisel of kleding te elimineren.

Hygiënestraat
Op basis van de risicoanalyse werd een complete hygiënestraat geadviseerd en ontworpen. Daarin moeten bezoekers achtereenvolgens hun handen wassen met Menno H handzeep, hun handen en schoeisel desinfecteren met Enno Rapid (handen) en Menno Florades (schoeisel), beschermende gastenkleding en handschoenen aantrekken. Voor het betreden van de kas lopen de gasten over een vochtige Flexxomat met Menno Florades. Van sensoren voorziene sluizen met draaipoortjes bij de verschillende reinigings- en desinfectiepunten zorgen er voor dat de volgende stap pas gezet kan worden wanneer de voorgeschreven handeling is verricht. "Mobiele telefoons en andere zaken die virussen, bacteriën of schimmels kunnen bevatten, dienen te worden achtergelaten in daarvoor bestemde kluisjes", vult de hygiëne-expert aan. "Wanneer het niet anders kan en ze toch mee de kas in moeten, dienen ze eerst in een afsluitbaar zakje te worden gedaan. Daarna moeten de handen vanzelfsprekend weer worden ontsmet."

Resultaat
Van Marrewijk is zeer te spreken over de gedegen, professionele aanpak van het project. "Het is van A tot Z goed begeleid, onderbouwd en uitgevoerd", zegt hij. "We zijn dan ook erg enthousiast over het resultaat. Voorheen kregen bezoekers alleen overkleding, handschoentjes en haarnetjes. Dankzij de nieuwe hygiënestraat die Royal Brinkman hier heeft gerealiseerd, worden de juiste maatregelen genomen om bezoekers op verantwoorde wijze in onze kas te blijven ontvangen. Voor de meeste gasten is en blijft dat het hoogtepunt van hun bezoek."

Voor meer informatie:
Royal Brinkman
Woutersweg 10
2691 PR 'S-Gravenzande
Tel.: +31 (0)174 44 61 00
info@brinkman.nl
www.brinkman.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven