Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alejandro Sánchez Orozco van Voltz Maraîchage:

"Het succes dat we met onze zaden in Frankrijk hebben geboekt, willen we overdoen in Spanje en Portugal"

Als belangrijk teeltland heeft Spanje een volwassen markt voor groentezaden. Multinationals hebben het grootste deel van de markt in handen en het is een heuse uitdaging om er als familiebedrijf voet aan de grond te krijgen. Toch biedt kleinschaligheid ook interessante voordelen voor de afzet van zaden richting middelgrote en kleine teeltbedrijven.

"Spanje is een van de landen met de meeste concurrenten in de zadensector", zegt Alejandro Sánchez Orozco, verkoopcoördinator voor het Iberisch schiereiland van Voltz Maraîchage, een zaadbedrijf van Franse oorsprong dat drie jaar geleden zijn intrede deed op de Spaanse markt.

"We werken zowel met eigen rassen als met rassen van andere bedrijven. Terwijl de meeste multinationals zaden van ongeveer 20 gewassen aanbieden, beslaan wij er meer dan 120. Ons doel is om alle telers te bereiken die op zoek zijn naar diversificatie, want onze catalogus is erg breed."

Dé specialiteit van Voltz Maraîchage is het assortiment aromatische kruidenzaden, waarin peterselie, basilicum, koriander, dille en bieslook er bovenuit steken in de verkoop, gevolgd door salie, tijm en oregano. Het bedrijf heeft eigen onderzoek lopen naar radijs, bonen en pompoenen.

"Het klopt dat er bij de aromatische kruiden minder concurrentie is, aangezien de machtigste zaadbedrijven die doorgaans niet aanbieden. Maar we waren verrast door de wijdverbreide teelt ervan. Grote groenteteeltbedrijven hebben de afgelopen jaren waarde toegevoegd aan dit segment. Vroeger waren kruiden niet te vinden in de supermarkt en nu liggen ze in de schappen van veel ketens. Basilicum, koriander, bieslook en natuurlijk peterselie, de meest populaire van allemaal, worden op grote schaal geteeld in Spanje, vooral in Murcia", vertelt de verkoopcoördinator.

Een ander aspect waarin dit bedrijf zich onderscheidt van de grote spelers op de zadenmarkt is de verpakking in kleine hoeveelheden voor niet al te grote teeltbedrijven. "Grote zaadbedrijven hebben de neiging zich te concentreren op grote teeltbedrijven. Dankzij onze formaten met 50 zaden worden kleinere klanten niet gedwongen om grote hoeveelheden te kopen", zegt Alejandro Sánchez. "We hechten ook veel belang aan de biologische teelt, die voor ons relevanter begint te worden dan de conventionele teelt."

"De grootste uitdaging zal zijn om het succes dat Voltz Maraîchage in Frankrijk heeft gehad, over te brengen naar het Iberisch schiereiland. We zijn een nieuw team in Spanje en Portugal sinds de oprichter van het bedrijf, Serge Voltz, in 2019 besloot de vleugels uit te slaan buiten Frankrijk. Ondanks de grote concurrentie krijgen we goede commentaren en breidt ons verkoopteam zich uit. Sinds de start van dit internationale uitbreidingsproject hebben grote obstakels zoals de pandemie, ongunstige weersomstandigheden of de inflatie onze groei niet kunnen tegenhouden. Het zijn de telers die zullen bepalen of onze zaden en onze service naar tevredenheid zijn", besluit Alejandro Sánchez.

Voor meer informatie:
Alejandro Sánchez Orozco
Voltz Maraîchage
Tel: +34 669 226 161 (Spanje)
asanchez@grainesvoltz.com
www.voltz-maraichage.es

Publicatiedatum: