Smakelijke en informatieve inspiratiedag bij Beekers Berries

Tholen – Er was veel belangstelling voor de Beekers Berries Inspiratiedag die op 14 april plaatsvond. De één kwam erop af om over de teelt te leren, de ander juist voor inspiratie, of voor beide natuurlijk. Iedereen kwam aan hun trekken, want zowel een uitgebreide rondleiding als proeverij stonden op het programma.

Klik hier voor de fotoreportage

De Lambada is het vlaggenschip van Beekers Berries. Doorheen de jaren zijn daar specialties als de ananas-aardbei, framboos-aardbei en de bubbleberry bijgekomen. "Om een premiumsegment zachtfruit te kunnen leveren is nauw contact met AGF-specialisten nodig," zei eigenaar Wil Beekers die blij was veel van hen te kunnen ontmoeten.

Veredeling is de basis van het premiumsegment. Door nieuwe rassen te ontwikkelen en het alleenrecht op rassen worden de beste kwaliteiten geselecteerd. Wil: "Voortdurend doen we onderzoek en zijn we bezig met rasontwikkeling. In onze zoektocht naar bijvoorbeeld een nog zoetere smaak, meer sap of meer stevigheid testen we op traditionele wijze jaarlijks duizenden nieuwe soorten om vervolgens alleen de beste rassen te selecteren."

Een strikt gemanaged teeltproces zorgt voor langere seizoenen. Planten worden opgekweekt tot vlak voor de bloeiperiode en dan teruggekoeld tot rond de 1 graad Celsius. Hierdoor worden alle processen stilgezet en gaat de plant in de wachtstand. Zo rond februari worden de planten in de kas geplaatst om in productie te komen. Dat strakke proces maakt de teelt planbaar en zorgt voor constante kwaliteit.

Wil Beekers startte met het telen van aardbeien als herfstteelt naast komkommerteelt. Daarvoor had hij in de veredeling gewerkt maar liever wilde hij zelf telen. “Komkommer is een bulkproduct en daarmee is het lastig om het verschil te maken. Indien er overaanbod is gaat het fout en dat merkten we ook. Door de aardbeienteelt kwamen we in direct contact met afnemers en daardoor konden we wel het verschil gaan maken.”

Wil stortte zich met ziel en zaligheid op de teelt van aardbeien in de kas waardoor ze het voor- en naseizoen konden invullen. Op vraag van klanten kwam daar ook zomerteelt bij. Door een samenwerking met BerryWorld werd een importtak ontwikkeld voor jaarrond aanbod en inmiddels wordt ook in het buitenland onder supervisie van Beekers Berries zachtfruitteelten opgezet onder het eigen premium brand.

Ook retail werd klant en hebben telers zich aangesloten bij het concept. Voor groei van een kapitaalintensieve onderneming is immers volume nodig. Hierdoor lukt het Beekers Berries een premium segment in de markt te zetten van aardbeien, blauwe bessen, frambozen, bramen en rode bessen. Hiervoor zijn klanten in het horeca en AGF-speciaalzaken in heel Europa. “Als we Lambada’s naar Amsterdam kunnen brengen, dan kan dat ook naar Rungis in Parijs”, aldus Wil.

Wil leidde de bezoekers rond in het kassencomplex: 6,5 hectare glas voor lente- en herfstaardbeien, 8 hectare tunnelkas voor zomeraardbeien en 8 hectare bramen. In het teeltconcept staat respect voor de natuur centraal. Bijen en hommels vliegen door de kas om te zorgen voor bestuiving en er wordt zoveel mogelijk ingezet op natuurlijke vijanden om plagen te bestrijden.

Na de rondleiding volgde er een proeverij in de kas en uitleg van chefs over het gebruik en toepasbaarheid van het zachtfruit in allerlei gerechten van fruitsalades tot drankjes met fruit.

Klik hier voor de fotoreportage

Shirley van der Linden
Beekers Berries
Schanseind 15
4921 PM Made
shirley.vanderlinden@beekersberries.nl    
www.beekersberries.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven