Korting van 20 cent per liter brandstof en € 450 miljoen subsidie voor de sector

Akkoord tussen Spaanse regering en wegvervoerders, maar staking nog niet voorbij

De Spaanse regering en het Nationaal Comité voor het Wegvervoer (CNTC) hebben vrijdagochtend een akkoord bereikt over de brandstofprijs voor de wegvervoerders. De overheid geeft een korting van 20 cent per liter brandstof tot en met 30 juni. De vervoerders die tot de staking hebben opgeroepen maken evenwel geen deel uit van de partij die het akkoord heeft onderhandeld. Daarmee is de staking evenwel nog niet volledig van de baan, want de organisatie die had opgeroepen tot het neerleggen van het werk, het Platform voor de Verdediging van de Transportsector, was niet uitgenodigd aan de onderhandelingstafel.

Steunmaatregelen
Het document dat is ondertekend door de verenigingen die deel uitmaken van het Comité specificeert dat de steun aan de sector in totaal € 1,05 miljard zal bedragen. Het ministerie van Transport laat weten dat ruim € 600 miljoen zal worden gebruikt voor een korting van 15 cent per liter brandstof. De oliemaatschappijen voegen daar nog eens 5 cent per liter aan toe. Volgens berekeningen van het kabinet komt dit neer op een besparing van ongeveer € 700 euro per vrachtwagen per maand.

Daarnaast wordt uit de begroting nog eens € 450 miljoen rechtstreekse steun verleend aan zowel het goederen- als personenvervoer: € 1.250 per vrachtwagen, € 950 per bus, € 500 per bestelwagen en € 300 per taxi of ambulance, met een maximum van
€ 400.000 per bedrijf.

Ook de looptijd van de staatsleningen aan de sector wordt verlengd en het budget voor hulp aan oudere chauffeurs bij het verlaten van het beroep wordt verdubbeld van € 10 naar € 20 miljoen.

De regering verbindt zich ertoe om vóór 31 juli naar het CNTC een ontwerptekst te sturen van een wet in de geest van de Voedselketenwet om het misbruik van onderaannemingen tegen te gaan en te voorkomen dat het transporttarief onder de kosten komt te liggen.

De overeengekomen maatregelen zullen van kracht worden zodra het decreet dat de regering aan het voorbereiden is voor de ministerraad van dinsdag 29 maart is goedgekeurd. Het decreet is een onderdeel van de maatregelen die als antwoord dienen op de economische gevolgen van de oorlog in Oekraïne.

"De regering heeft haar taak vervuld. Nu is het aan de transportsector om haar verantwoordelijkheid op te nemen. De samenleving mag niet langer in onzekerheid leven. De eisen van de transportsector zijn ruimschoots ingewilligd. Er zijn geen redenen of excuses meer om nog langer met de staking door te gaan", zei de minister van Transport, Raquel Sánchez.

Staking nog niet opgeschort
Enkele uren nadat het ochtendlijke akkoord werd bereikt met het CNTC, kreeg het Platform alsnog een uitnodiging in de bus voor overleg met de minister van Transport. Het overleg leverde geen concrete resultaten op – de minister bleef vasthouden aan het bereikte akkoord met het CNTC, wat het Platform evenwel als niet voldoende beschouwde – zodat de staking tot nader order nog niet is opgeschort. Men verwacht anderzijds wel dat vele kleine transportbedrijven maandag het werk weer hervatten en dat de staking dus aan kracht zal verliezen.

Gevolgen van de staking voor de Spaanse AGF-sector
Voor de Spaanse retail betekende de onderbreking van het transport van AGF-producten een verlies van zo'n € 130 miljoen per dag. In Almería verloren de AGF-bedrijven ongeveer € 10 miljoen per dag, terwijl elke vrachtwagen uit Huelva met aardbeien € 50.000 en met frambozen € 100.000 waard is, zo blijkt uit gegevens van de Spaanse Vereniging van Producenten en Distributeurs (AECOC).

Vorige week begonnen de handelsbedrijven en exporteurs problemen te ondervinden met de aanvoer van verpakkingsmateriaal uit het buitenland. "Sommige bedrijven onderhandelen zelfs met supermarkten om andere verpakkingen te gebruiken, aangezien de gebruikelijke formaten niet beschikbaar zijn", zei Luis Miguel Fernández, manager van Coexphal, de vereniging voor AGF-telers in Almería. "Vorige week kwam de vrachtwagenstroom gelukkig enigszins op gang dankzij corridors die de overheid op enkele strategische punten had ingesteld."

"Tijdens de eerste dagen van de staking konden we nauwelijks fruit laden vanwege de piketten, maar vorige week ging het al heel wat beter. Waar we voorheen genoeg hadden aan één telefoontje, moesten we nu gemiddeld 6 transportbedrijven bellen voordat iemand zich bereid verklaarde het fruit te komen laden. Het is allemaal ingewikkelder en duurder", zei Victoria Martín van Plus Berries, een bedrijf uit Huelva dat zich momenteel midden in het zachtfruitseizoen bevindt en naast de transportstaking af te rekenen heeft met de regen die al twee weken de productie teistert. "Het lukt ons nog redelijk om ons zachtfruit naar bepaalde provincies te vervoeren, maar in het noorden van Spanje ondervinden we veel moeilijkheden", voegde ze eraan toe.

In Mercabarna, een van de grootste groothandelsmarkten en distributiecentra van Europa, ontbrak vorige week ongeveer 20% van het fruit, vooral zachtfruit en groenten zoals paprika, komkommer, aubergine, tomaat of courgette. "Vanwege de concentratie van stakers zijn er problemen geweest met het lossen en laden van goederen in de haven van Barcelona. De bedrijven die het meest worden getroffen op de groothandelsmarkt van Barcelona zijn mkb’s. Het kost hen enorm veel moeite product aan te voeren en de economische impact is dan ook groot", zei een bron bij Mercabarna.

Bron: efeagro.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven