Het Duitse veldsla-seizoen is al ver in de tweede helft. Rond Pasen worden de winterbladgroenten van eigen teelt op de markt gebracht, voordat de zomersalades hun intrede doen. "De afzet van veldsla heeft tot dusver geen problemen opgeleverd. Iets wat veel onzekerheid geeft, zijn nu de stijgende energieprijzen voor kasproducten. Aangezien de hoeveelheden veldsla meestal niet volstaan om aan de vraag te voldoen, hebben wij onze prijzen tot dusverre nog enigszins acceptabel kunnen houden," meldt Christine Biedermann, teler en verkoper in de groentehal van München.
Wat de hoeveelheid betreft, is de veldsla onder glas bij het traditionele bedrijf in München eerder een kleiner product. De kas wordt verwarmd met behulp van stookolie. "In vergelijking met de concurrentie is ons product, met een relatief laag gewicht en aanzienlijk kleiner formaat dan de conventionele veldsla op de markt. Dat maakt het marketingtechnisch interessant," aldus Biedermann. De veldsla wordt tot Pasen op de markt gebracht, waarna ook de vollegrondssla zijn intrede doet.
Verse veldsla uit de kas van München / Foto: Gärtnerei Oellbrunner
Diverse soorten sla zijn al vele jaren de kerncompetentie van het bedrijf. Biedermann: "Over het algemeen is sla de best verkochte soort, hoewel de horeca erg gericht is op gemengde salades. In de gespecialiseerde kleinhandel wordt bijvoorbeeld een nieuwe slasoort zoals Novita goed onthaald, terwijl de Lollo-variëteiten minder in trek zijn. Sinds een jaar of twee besteden wij ook meer aandacht aan nieuwere rassen, hoewel de beproefde rassen nog steeds de boventoon voeren."
© Gärtnerei Oellbrunner
Christine Biedermann tijdens Freshplaza's groothandelsmarktbezoek in 2017.
Continuïteit in tijden van crisis
Oellbrunner is al sinds vele jaren gevestigd in de hal van de groothandelsmarkt van München. Zelfs in crisistijd vinden de groenten uit eigen teelt snel hun weg naar de klant, stelt Biedermann tevreden vast. "Gelukkig bedienen wij een brede klantenkring, bestaande uit marktbevoorraders, speciaalzaken en horecaleveranciers. Hoewel dit laatste verkoopkanaal is verzwakt, hebben wij op andere gebieden meer kunnen verkopen."
Net als bij veel andere lang bestaande bedrijven op de plaatselijke groothandelsmarkt is er bij Oellbrunner nog geen opvolgingsplan opgesteld, zei Biedermann. "Onze kinderen willen het ouderlijk bedrijf niet voortzetten, omdat ze zien hoe wij 14 uur per dag werken en bijna nooit op vakantie gaan. Dit fysiek zware werk, dat wij elke dag doen om de bevoorrading veilig te stellen, wordt helaas ook in de samenleving vaak niet genoeg gewaardeerd."
Voor meer informatie:
Christine Biedermann
Gärtnerei Oellbrunner
Großmarkt München, Duitsland
Tel.: +49 89 3137753
[email protected]
instagram.com/gaertnerei_oellbrunner