Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Afzet kluitsla bij groenteboeren groeit de laatste jaren in Spanje"

Exportmanager Carlos Menchaca van het Spaanse bedrijf Endinava handel in kluitsla geteeld op water.

"Kluitsla ontleent zijn naam aan het feit dat het met de wortel wordt verkocht, waardoor het langer houdbaar is dan conventionele sla. Door de wortel vochtig te houden kan kluitsla tot 2-3 weken in perfecte staat worden gehouden. Dat betekent dus dat de consument te allen tijde een product in handen heeft met de eigenschappen van een recent geoogst product", zegt Carlos. "Dit zorgt voor minder voedselverspilling in vergelijking met conventionele slakroppen of zakjes met vers gesneden sla."

Dat was een van de belangrijkste factoren die het familiebedrijf uit het Noord-Spaanse gewest Navarra met meer dan 40 jaar ervaring en met specialisatie in de teelt van witlof ertoe bracht om te kiezen voor de teelt van kluitsla. "Want zo leveren we onze klanten kwaliteitsproducten en innovatieve en milieuvriendelijke oplossingen."


Carlos Menchaca

"We vermarkten onze kluitsla in twee verschillende formaten, afhankelijk van de klant. Voor de retail verpakken we ze in conische zakjes en voor de horeca doen we dat in gepatenteerde piepschuimdozen die door ons exclusief voor dit product zijn ontworpen. Deze dozen hebben gaten in de basis voor de kroppen sla. We vullen die met water, zodat de wortels vochtig blijven, maar enkel de wortels, zodat de bladeren geen schade oplopen of beginnen te rotten."

"Door dit formaat, waarmee een lange houdbaarheid verzekerd is, is de horeca het afzetkanaal waar we de grootste vraag naar onze sla zien. Makro is bijvoorbeeld een van onze belangrijkste klanten", zegt Carlos. "Maar tijdens de pandemie, toen de horeca noodgedwongen op slot ging, zagen we de verkoop van onze kluitsla stijgen bij de traditionele groenteboeren. En ook nu nog ligt de vraag daar op een mooi peil. Hier in het noorden van Spanje gaan veel mensen weer vaker naar de groenteboer in de buurt, want die specialiseert zich meer en meer in kwaliteitsproducten, biedt de klant een persoonlijke service en behandelt de producten met uiterste zorg."

Endinava brengt 4 soorten kluitsla op de markt onder het merk Vivita: eikenbladsla, Batavia en Lollo in verschillende kleuren en Trocadero, het paradepaardje van het bedrijf. De productie bedroeg vorig jaar 800.000 stuks. "De teelt van al onze slasoorten is milieuvriendelijk. Dankzij de hydrocultuur kunnen we aanzienlijk op water besparen en vindt er geen nitraatverontreiniging van de bodem en watervoerende lagen plaats", benadrukt Carlos. 

Nieuw: biologische vijgen
Endinava's assortiment is onlangs ook uitgebreid met biologische vijgen. "Met dit product dat als een superfruit wordt beschouwd en veel wordt geconsumeerd door de Arabische gemeenschap, richten we ons op de export naar Frankrijk, Duitsland en Nederland. Vorig jaar hadden we de eerste, nog beperkte volumes, maar over twee jaar, als de bomen hun volledige productie bereiken, verwachten we 180.000 kilo op de markt te kunnen brengen."

"Bigos is de naam van het merk voor onze biologische vijgen. Ze worden op het moment van de oogst op maat geselecteerd en worden rechtstreeks van de boom in de verpakking gelegd. Er vindt geen enkele andere behandeling plaats."

"De oogst in onze streek, Ribera del Ebro, is later dan die van andere teeltgebieden zoals Andalusië, Levante of Lérida. Voor klanten die het Spaanse seizoen doen kunnen ze dus een aanvulling vormen op hun aanbod. De eerste vijgen worden in de eerste week van juli geplukt. Die oogst duurt 3 weken. Daarna is het wachten op de eerste week van september. De tweede oogst duurt 6 à 7 weken. "Momenteel zoeken we nog verdelers in Europa die waarde hechten aan een biologische en kwaliteitsvolle productie."

Voor meer informatie:
Carlos Menchaca (exportmanager)
Endinava
Paseo de la Presa s/n
31589 Sartaguda (Navarra) - Spanje
Tel: +34 948 667 048
[email protected]
www.endinava.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer