Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vertical farm als verkoopargument bij de aanschaf van een flat

"Gedurende 7-8 maanden is het hier in India gemiddeld 37°C, wat het onmogelijk maakt om bladgroenten te telen, vooral in het noorden. Normaal gesproken vindt de buitenteelt van bladgroenten in afgelegen gebieden plaats, ver weg van de stedelijke omgevingen en daarom is er veel verlies aan voedingswaarde en versheid tegen de tijd dat het product in de steden aankomt. Maar de stadsbevolking zou ook toegang moeten hebben tot vers, schoon en gezond voedsel", zegt Pritpal Singh, oprichter en CEO van Farmcult, een Indiase vertical farm in Chandigarh.

Ongeveer zes jaar geleden begon Pritpal met het telen van een verscheidenheid aan exotische groenten in een kas, waaronder pitloze komkommers. Nadat hij had gehoord over teelt op water en vertical farming en er veel online onderzoek naar had gedaan, besloot Pritpal het te proberen. En zo ontstond Farmcult in 2020. Zijn teeltfaciliteit heeft een capaciteit van 4.000 planten op een oppervlakte van 45 m2. De gemiddelde opbrengst per maand bedraagt 650 kg. Hij teelt er sla, basilicum, babyspinazie, microgreens, snijbiet en bladgroenten.


Pritpal Singh

Een van de grootste redenen voor Pritpal om een vertical farm te starten, was de afnemende bodemgezondheid in India. Volgens hem heeft chemische verontreiniging het onmogelijk gemaakt om gezonde gewassen te telen. Bovendien is het telen van bladgroenten in de vollegrond in de zomer moeilijk met temperaturen boven de 40°C, vooral in de noordelijke deelstaten.

Het klantenbestand van Farmcult is zowel B2C als B2B. De B2C-klanten kunnen het product rechtstreeks op de website kopen en thuis laten bezorgen. Het B2B-segment omvat supermarkten, groenteboeren en groothandelaren die leveren aan hotels, restaurants en cateraars.

De weg vooruit
"Een derde van de bevolking eet gezond, waardoor ze potentiële klanten zijn van mij. We richten ons immers op consumenten die zich bewust zijn van de noodzaak van gezond eten. India heeft een bevolking van 1,4 miljard mensen die gevoed moeten worden. Ik geloof dat vertical farming de weg vooruit is, vooral voor grote economieën zoals India", zegt Pritpal.

Farmcult werkt momenteel aan een systeem dat met behulp van zonne-energie de energiekosten met 60-70% kan verlagen. De installeringskosten liggen hoog, maar op de lange termijn is het een slimme zet, legt Pritpal uit. "We hebben lange zomers en de zon schijnt hier vele uren. Die energie is gratis en kunnen we goed benutten door de juiste technologie op de juiste plek te plaatsen."

Pritpal beweert dat wanneer de energiekosten worden verlaagd, vertical farming een duurzame manier wordt om voedzaam en toegankelijk voedsel te telen. "In India heeft vertical farming al z’n intrede gedaan. De sector trekt investeringen aan en de trend zal alleen maar toenemen."

Pritpal wil van Farmcult een bedrijf maken dat kleine teeltfaciliteiten in woonwijken opzet waar veel mensen samenwonen. De smart farms zullen worden geïnstalleerd in de appartementsblokken. "Het creëert veel waarde. Er zijn geen kosten voor transport omdat de teelt plaatsvindt waar zich ook de consument bevindt. De mensen kunnen ook de vertical farm op elk moment bezoeken om te kijken hoe de teelt vordert", voegt hij eraan toe.

In de komende jaren hoopt Farmcult kapitaal aan te trekken en meer teeltfaciliteiten door het hele land te bouwen. Dit jaar steunde het bedrijf nog op eigen middelen van Pritpal en heeft het zich gefocust op het bereiken van de winstgevendheidsdrempel.

"Door fondsen te werven, zullen we het model dat we voor ogen hebben kunnen realiseren. Agritech trekt als sector veel investeringen aan en we hebben al contact met enkele potentiële investeerders", merkt Pritpal op.

Het bedrijf hoopt samen te werken met vastgoedontwikkelaars en zo een win-winsituatie te creëren. Zodra er een vertical farm deel uitmaakt van een vastgoedproject, hebben de ontwikkelaars een extra verkoopargument voor potentiële bewoners. Het toevoegen van duurzaamheid en een van-boer-tot-bord-concept aan een flat wordt in de toekomst een geweldig initiatief, denkt Pritpal.

Traceerbaarheid
"We werken al aan uitbreiding naar de volgende grote stad, omdat we weten wat onze klanten nodig hebben. Het veranderen van de Indiase voedselketen en traceerbaarheid zijn broodnodig. In de toekomst zullen we technologie installeren om volledige traceerbaarheid van onze producten te garanderen. Het is zo belangrijk voor de consumenten om te weten hoe en waar hun voedsel wordt geproduceerd. Van zaadje tot bord."

Wanneer een klant bij Farmcult bestelt, vindt hij of zij een barcode op de verpakking. Door die te scannen kunnen alle productdetails worden bekeken: het zaaien, de teelt, de oogst, de logistiek, enz. Pritpal heeft gezien dat consumenten bereid zijn een meerprijs te betalen voor producten van hoge kwaliteit die het hele jaar verkrijgbaar zijn. Vooral na corona zijn mensen gezonder gaan leven.

"Nu is het tijd om kwaliteit te associëren met een merk om vertrouwen te wekken. Als je iets van een merk koopt, moet dat betekenen dat de consument altijd dezelfde kwaliteit krijgt. Dat wil ik ook met Farmcult."

Voor meer informatie:
Pritpal Singh (oprichter en CEO)
Farmcult
[email protected]
www.farmcult.com 

Gerelateerde artikelen → Zie meer