Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Er zijn veel mogelijkheden op der markt voor zowel aardbeien als Tomberries"

Met tientallen jaren ervaring in de Spaanse groenten- en fruitsector en na UC Davis te hebben doorlopen als afgestudeerde post-harvest, pakte Antonio Ripolles Viciedo zijn koffers en begon een paar jaar geleden te telen in Slowakije. Ondanks vele uitdagingen, hobbels en uitstapjes wil hij nu zijn aardbeien- en Tomberrykas uitbreiden, omdat hij dit als een kans ziet om zijn kostprijs te verlagen en in te spelen op de marktvraag.

Verser product
Van de 3,5 ha grote kas van Lubomir Soky, waarin Antonio teelt, zal 2,5 ha gevuld worden met aardbeien, waarvoor de planten geleverd worden door Viveros el Pinar. "Supermarkten willen dat onze producten ook in de winter verkrijgbaar zijn. Tot nu toe was dat alleen in de zomer. De prijs van het telen van een aardbei in Spanje of Marokko is op dit moment misschien lager, maar de transporttijd en -duur maken het net zo duur als het telen van zachtfruit hier. En natuurlijk is ons product verser: dat is wat de consument wil. Wij oogsten overdag en 's nachts leveren wij aan de supermarkt. Onze kwaliteit, smaak en flexibiliteit onderscheiden ons."

Tomberrry
De ondernemer richt zich ook op een andere soort: de Tomberry. "Dat is mijn oogappeltje," lacht hij. Dit kleine tomaatje weegt ongeveer 2 gr en is een product van het Nederlandse zaadhuis Eminent Seeds. Antonio teelt ze op 1 ha. "We hebben in 2020 naar Singapore en Hongkong geëxporteerd, maar de pandemie zorgde voor te veel uitdagingen om het bedrijf voort te zetten en er zelf heen te reizen, plus de luchtvrachtprijs steeg te veel," zegt Antonio. "Het volgende jaar, in 2023, hopen we weer verder te kunnen gaan met Singapore en Hongkong."

Nu gaan de meeste van zijn producten naar Oostenrijk. Voor supermarkten in Slowakije is de Tomberry te duur. "En afgezien van dat feit zijn de consumenten niet geïnteresseerd. Ik liet ze een aantal monsterdozen in een supermarkt bij de kassa zetten en uit nieuwsgierigheid ging ik na 10 dagen langs en de dozen stonden er nog steeds. De klanten konden ze bij de kassa niet over het hoofd zien, dus ik besloot er geen tijd aan te verspillen. De consument kijkt wel naar een kleine kerstomaat, maar de Tomberry is een ander product met andere smaakkenmerken en ook een prijs die duurder is door de arbeid, het teeltproces en de verpakking. Het is een speciale categorie."

Hoge energiekosten
Naast de pandemie zijn ook de hoge energiekosten een uitdaging voor Donsol. "Brandstof werd erg duur en die stijging hebben we opgevangen in onze boekhouding. We hebben voor het hele jaar een gesloten prijs verrekend en op geen enkel moment is aangegeven dat de prijs verhoogd zou moeten worden." Toch wordt het nu moeilijk. "In 2020 was de prijs per mwh € 12. Gisteren was het € 50: 400% meer..."

Volgens Antonio is dat ook de reden waarom telers een specialiteit moeten aanbieden: een product dat afwijkt van wat in Marokko of Spanje wordt aangeboden. "Traditionele gewassen kunnen niet worden geteeld vanwege deze kosten. Komkommers, tomaten, paprika's, sla zijn niet rendabel en zullen te duur worden voor supermarkten."

Dat is ook de reden waarom het bedrijf wil investeren in zijn faciliteiten. "Met lampen kunnen we het hele jaar door telen en dat is wat de markt van mij vraagt. Met nieuwe systemen kunnen we de teeltkosten verlagen." Hij heeft berekend dat er tussen de € 1,5 en 2 mln nodig is en er zijn onderhandelingen gaande met een Spaans investeringsfonds.

"Het probleem is niet om het geld te krijgen, maar om de juiste teeltvoorwaarden te creëren," zegt hij. "We zijn ook in gesprek met extra kopers voor onze producten en zijn altijd op zoek naar contacten, omdat we een product in de schappen hebben liggen dat aandacht verdient. We hebben gesproken met Cartonajes La Plana voor nieuwe verpakkingen, want 95% van het plastic in de verpakkingen die in bij de retail worden weggezet, wordt geëlimineerd. En ook wordt er een bemestingsplan ontworpen door Edypro, waarbij het gebruik van stikstofmeststoffen zal worden teruggedrongen en Nutricontrol gaat sensorsystemen installeren zoals we die hebben op het bedrijf in Murcia. Er zijn veel mogelijkheden voor zachtfruit op de markt, zowel voor aardbeien als voor Tomberries!"

Voor meer informatie:
Antonio Ripollés
Donsol
Kopcianska, 10 (Vienna Gate)
85101 Bratislava -Slovakia
+421944941336 
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer