Jochen Haubner nam in 2004 het groentebedrijf van zijn ouders over. Het Duitse bedrijf is onder meer bekend om zijn saladevariaties 'SalaJoe'.
"De vraag is constant en goed. Duitse klanten zijn trouwe klanten omdat ze altijd voor regionale producten gaan, zolang deze worden aangeboden," zegt Haubner.
De belangrijkste afnemer van Haubners salades op basis van hydrocultuur is Frankengemüse eG, hoewel ook retailers en af en toe restaurants in Zuid-Duitsland tot zijn klantenkring behoren. In gesprek met onze redactie vertelt hij onder meer over de huidige SalaJoe-productie en uit hij kritiek op de verdeling van EU-financiering voor erkende producentenorganisaties, waardoor kleinere en middelgrote bedrijven niet kunnen investeren in innovaties.
Eva en Jochen Haubner
SalaTrio: Drie voor de prijs van één
"Voor klanten die bijvoorbeeld lollo rosso, lollo bionda en eikenbladsla nodig hebben, combineert onze SalaTrio drie producten in één. Vooral voor winkels met beperkte ruimte is dit een goede keuze. Vanwege de grote vraag richten we ons nu 100% op de SalaTrio," zegt Haubner. "In het begin hadden veel mensen nog bedenkingen bij dit product. Maar degenen met de grootste reserves behoren nu tot onze trouwste klanten. Vooral voor onze regio is dit een goed teken. Omdat iedereen natuurlijk zegt dat hij of zij innovatief is, maar feitelijk terugschrikt voor nieuwe producten. Natuurlijk ben je ook afhankelijk van de steun van de handel."
Nieuwe babyleaf-productie met hydrocultuur, verticale teelt en een kas
Het bedrijf teelt sla op een oppervlakte van ongeveer 2,5 ha. Een uitbreiding van het gebied is echter niet gepland. In plaats daarvan wil Haubner zich wijden aan nieuwe projecten: "Ons toekomstig project zal de productie van babyleaf zijn, waarbij we onder andere willen experimenteren met verticale teelt. Wij zullen het hele jaar door babyleaf van constante kwaliteit en kwantiteit aanbieden uit hydrocultuursystemen die zowel in een vertical farm als in een kas worden geëxploiteerd. Dit is volledig nieuw terrein voor ons. Daarom zijn we nog steeds op zoek naar nieuwe klanten die met ons nieuwe wegen willen inslaan."

Kritiek op de toekenning van subsidies
Haubner maakt er geen geheim van dat de subsidietoekenning van de EU aan erkende PO's de land- en tuinbouwsector te gronde richt. "EU-subsidies moeten eigenlijk beschikbaar zijn voor elke teler die zich wil ontwikkelen."
Haubner trekt hier een overdreven vergelijking: "Uiteindelijk ben je als producent slaaf van het geldsysteem. Om subsidies te ontvangen, moet je je als producent ondergeschikt maken aan de producentenorganisaties. Het lijkt een beetje op lijfeigenschap of slavernij, en dat in een Europa waar vrijheid zo centraal staat. Ik dacht dat de Middeleeuwen voorbij waren."

Oneerlijk product- en geldsysteem
"Duitse klanten geven eigenlijk de voorkeur aan lokale goederen. Maar nu worden buitenlandse goederen deels voor de helft van de prijs op de markt gebracht, wat dan weer te danken is aan subsidies van tot wel 50 procent via samenwerkingsverbanden met PO's en grotere productielanden". Afgezien daarvan zou Haubner eigenlijk zijn prijzen moeten verhogen, maar hij weet niet of hij dat wel zo gemakkelijk kan doen.
"Het economisch systeem in Duitsland is zo opgebouwd dat de grotere bedrijven profiteren van het geld dat kleine telers binnen brengen, waarover zij belasting betalen en dat vervolgens als subsidies naar de grote bedrijven gaat. Wat de bredere landbouwsector nodig heeft, vooral voor CO2-reductiemaatregelen, zijn subsidies zoals in de industrie en het bedrijfsleven."
Verkoopautomaten
Sinds enkele jaren kunnen de klanten wortelsalades kopen uit speciaal daarvoor bestemde automaten. "Deze", zegt hij, "zijn meer een nevenproject in de operatie, maar er wordt nog steeds gewerkt aan nieuwe ideeën. Maar we willen ons daar niet uitsluitend op richten. De handel moet zich ervan bewust zijn dat wij afhankelijk zijn van leveranciers. In het algemeen hopen we op meer eerlijkheid in de hele toeleveringsketen."
Goede samenwerking met Frankengemüse
Haubner prijst de samenwerking met de coöperatie Frankengemüse: "Als afzetorganisatie en hoofdinkoper is Frankengemüse ook verantwoordelijk voor onze logistiek. De coöperatie brengt verschillende telers samen. Frankengemüse is verantwoordelijk voor de gezamenlijke in- en verkoop en voor het kwaliteitsbeheer, zodat de telers zich volledig op hun productie kunnen concentreren. Vooral voor middelgrote bedrijven brengt dit onevenredig veel werk met zich mee, zeker wanneer het gaat om de afhandeling van facturen."
Foto's: Haubner Gemüse.
Voor meer informatie:
Jochen Haubner
Haubner Gemüsebau
Untere Stadtgasse 43a
90427 Nürnberg
+49 (0)911 9346 868
[email protected]