De Spaanse brancheorganisatie Fenadismer meldt dat de Europese Commissie de implementatie bestudeert van 44-tons vrachtwagens tot 25,25 meter in de hele EU.
Volgens de vereniging van vervoerders geeft de Commissie toe dat de markt voor het gebruik van grote vrachtvoertuigen enorm versnipperd is als gevolg van de lappendeken van nationale en bilaterale of multilaterale regels inzake maximumgewichten en -afmetingen. Momenteel staan 13 landen van de EU al 44 ton vracht in vrachtwagens voor goederenvervoer toe. De Spaanse regering is van plan LZV’s volgend jaar toe te laten op de nationale wegen, zo is overeengekomen met de Nationale Commissie voor Transport.
De ecologische transitie is een van de redenen om de verhoging van gewicht en afmetingen goed te keuren. Met meer lading wordt immers bespaard op ritten en dus op uitstoot van gassen, gezien de onmogelijkheid van elektrische vrachtwagens.
Fenadismer benadrukt dat de behandeling en goedkeuring van een nieuwe Europese richtlijn hieromtrent minstens twee jaar in beslag zou nemen. In Spanje beloofde het ministerie van Verkeer om vanaf 2023 het gewicht en de afmetingen gefaseerd te verhogen en de vereisten voor de toelating van megatrucks en ecocombi’s van 25,25 meter lang te vereenvoudigen.
Voordelen maar ook nadelen
De Quijote Stiching voor Transport, waartoe Fenadismer behoort, heeft een studie laten uitvoeren door de Baskische Ingenieursschool over de 44 tons vrachtwagens, wat zou betekenen dat het laadvermogen met 15% zou toenemen. Als negatief gevolg is er vooral de verslechtering van het wegdek (impact tussen 42 en 59%, afhankelijk van het wegdek). De meest positieve aspecten zijn onder meer de bijdrage aan de verbetering van het milieu door een globale emissiereductie van ongeveer 3,7%, maar het kan anderzijds wel de vernieuwing van het wagenpark met voertuigen op alternatieve brandstoffen ontmoedigen, evenals de ontwikkeling van intermodaal transport.
Bron: rutadeltransporte.com