AH zet in 2022 in op biologisch en prijsfavorieten

Albert Heijn sluit een bijzonder jaar af met een marktaandeel van 35,9% in Nederland (bron: NielsenIQ), een stijging van 0,9% ten opzichte van 2020. De missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’ staat in 2022 centraal bij Albert Heijn met 10%korting op het biologisch assortiment voor vaste klanten en het vervolg van Prijsfavorieten.

“In 2022 gaan we door op de ingeslagen weg”, aldus Van Egmond. “We blijven wekelijks winkels verbouwen naar het nieuwste winkelconcept waarvan we zien dat het heel goed aanslaat bij klanten. De lancering van Mijn Albert Heijn Premium waarmee klanten kunnen kiezen voor nog meer voordeel zoals 10% korting op het biologisch assortiment, smaakt naar meer. En het succes van onze Prijsfavorieten - goedkope topproducten - krijgt ook een vervolg. Daarnaast hebben we veelbelovende plannen die boodschappen doen en koken nog makkelijker en lekkerder maken voor onze klanten.” 

Vanuit de overtuiging dat eten en drinken een grote rol speelt in het leven van elke dag: of je nu lekker in je vel wilt zitten, de mooie momenten samen wilt koesteren of de aarde beter wilt achterlaten. De eerste weken van 2022 staan geheel in het teken van een lekkere gezonde start met nieuwe challenges in de gratis AH FoodFirst Leefstijlcoach app voor een gezondere levensstijl en de invoering van het onafhankelijk voedselkeuzelogo Nutri-Score op eigen-merkproducten, de digitale schaplabels en online. 

Terugblik 2021
Albert Heijn is als marktleider gestegen naar een aandeel van 35,9%. De stijging werd voor 0,2% gerealiseerd met de 38 DEEN-winkels die in het najaar zijn omgebouwd naar Albert Heijn-winkels. Ook online boodschappen doen draagt fors bij aan de groei, de omzet van thuisbezorgen is inmiddels circa 10% van de totale omzet. 

Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn: “We hebben een uitzonderlijk jaar achter de rug waarin, net als in 2020 lag onze prioriteit bij veilig winkelen en werken. Gelukkig was er ook ruimte voor mooie ontwikkelingen en groei. Ik wil alle collega’s hartelijk danken voor hun inzet en bijdrage aan dit resultaat, dit is echt het resultaat van een enorme teaminspanning.”  

Groei in Nederland en België  
In 2021 voegde Albert Heijn 76 winkels toe aan het netwerk in Nederland en België en groeide daarmee voorbij de 1.100 winkels. Een historisch moment was de overname van DEEN waardoor het winkelnetwerk in Noord-Holland met 38 winkels kon worden uitgebreid. Ook begonnen Albert Heijn en BP de uitrol van Albert Heijn to go naar ruim 100 tankstations en werden, samen met partners Selecta en Albron, meer dan 65 kantoorlocaties voorzien van onbemande modules met lekker to go-assortiment. In Vlaanderen groeide het winkelnetwerk naar 65 winkels en werd de grens van één miljard euro omzet in België doorbroken.   

Duurzaamheid 
In 2021 zette Albert Heijn opnieuw grote stappen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Zo werd het ‘Beter voor’-programma uitgerold naar alle versketens waardoor nu met meer dan 1.000 boeren en telers transparante afspraken zijn gemaakt over duurzaamheid, dierenwelzijn, innovatie en een gezond verdienvermogen en stapte Albert Heijn over op 100% groene windenergie uit Nederland. Ook was er veel aandacht voor plantaardig eten, zo werd het vegetarisch assortiment verdubbeld. Al deze inspanningen werden opgemerkt door consumenten want voor het 5e jaar op rij werd Albert Heijn in de Sustainable Brand Index door hen verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland.  


 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven