Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Christiaan Rijnhout (Roamler): "Na introductie Berry Monitor barstte meteen de vraag naar een Tomaten Monitor los"

Alle informatie over het Europese tomatenschap in één actueel dashboard

Tholen - Welke types tomaten liggen er in het schap? Wat is de prijs per kilo, de herkomst, de verpakkingsvorm en grootte? Na het succes van de Berry Monitor is het crowdsourcingsplatform Roamler in oktober ook gestart met een Tomaten Monitor, dat de complete data van het Europese tomatenschap inzichtelijk maakt in één overzichtelijk dashboard.


Christiaan Rijnhout

Roamler verschaft alweer tien jaar partijen in de hele AGF-keten van veredelaars tot retailers gedetailleerde informatie en foto's door gebruik te maken van een smartphone community. Vorig jaar startte Roamler met een abonnementsvorm voor de zachtfruitcategorie, maar al snel werd er ook interesse getoond vanuit de tomatensector. In oktober is Roamler van start gegaan met het opbouwen van data door middel van een wekelijks bezoek aan de belangrijkste retailers.

"We starten met het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Polen, omdat we zien vanuit onze klanten dat voor deze drie markten de vraag het grootste is. Andere landen, zoals België, Denemarken, Zweden, Frankrijk, Spanje, Italië en Nederland zullen snel volgen, zodat we stap voor stap de hele Europese markt afdekken.Verder pakken we ook de overige vruchtgroenten, zoals paprika's, komkommers en aubergines in deze monitor mee", vertelt Christiaan Rijnhout, die al als telg uit een echte AGF-familie al tien jaar bij Roamler werkzaam is en verantwoordelijk is voor de verscategorie. 

"We leveren onze data inmiddels aan partijen door heel de keten en kwamen er achter dat uiteindelijk veel vragen overeen kwamen. Vandaar dat we deze data nu aan gaan bieden in één overzichtelijk dashboard. Dat is bovendien een stuk duurzamer, want zo hoeven onze mensen maar één keer dezelfde winkel in en kunnen we uiteindelijk een aantrekkelijk geprijsde continue monitor maken voor de gehele sector", vervolgt Christiaan.

"En iedereen gebruikt de informatie die voor hem of haar het meest waardevol is. Zo zijn exporteurs en supermarkten vooral benieuwd naar prijs en herkomst, telers naar de kwaliteit van het product in het schap en veredelaars meer naar de aangeboden types, terwijl verpakkers willen weten welke verpakkingsvorm wordt gebruikt. Dat zien ze nu allemaal in hetzelfde dashboard. Naast land van herkomst, type tomaat registreren we ook leveranciersinformatie, waar mogelijk met GLN/ GGN code.

"Nog altijd worden veel aannames over schapinformatie gedaan op basis van onderbuikgevoel. Met deze monitor heb je de meest actuele data in handen en dat maakt je positie sterker omdat je eenvoudig trends kunt signaleren. Dit levert een significante voorsprong in kennis op. Zo biedt het inkopers en account managers in Noordwest-Europa  handvatten om category management richting hun retailklanten verder te ontwikkelen. Deze database komt toch professioneler over dan dat je met je eigen foto's aan komt zetten."

Op de vraag of het niet lastig was om het gefragmenteerde tomatenaanbod te omvatten, antwoordt Christiaan: "We maken gebruik van een combinatie van Artificial Intelligence (AI) en het menselijke oog. We weten naar welke informatie we op zoek zijn, dus we kunnen veel informatie geautomatiseerd van verpakkingen en schapkaartjes halen. Samen met een getraind oog leidt dit tot de hoogste kwaliteit data. Door dit weer te geven in een eenvoudig te navigeren online dashboard is deze data realtime inzichtelijk en toegankelijk."

"In het dashboard zit tevens een nieuwe optie die je in staat stelt om het aanbod van verschillende retailers met de bijbehorende prijspunten eenvoudig te vergelijken. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld meteen het aanbod bij Lidl Duitsland vergelijken met Lidl UK. Zo kun je eenvoudig ook afwijkingen in het tomatenaanbod analyseren. Alle foto's zijn makkelijk te bekijken en te downloaden vanuit de online omgeving", besluit Rijnhout, die al verklapt dat de zachtfruit- en tomatenmonitor zeker navolging zal krijgen van andere categorieën. 

Klik hier om toegang te krijgen tot het dashboard

Voor meer informatie:
Roamler Nederland
Christiaan Rijnhout
NSDM -Plein 20 
1033 WC Amsterdam
+31 (0)6 82 80 01 86
christiaan.rijnhout@roamler.com   
www.roamler.nl