Koen Willems (links) en Guido ten Hengel van La Place.
De eerste contacten met Rijk Zwaan ontstonden ongeveer 10 jaar geleden, toen inkoper Guido ten Hengel in aanraking kwam met gemakssla Salanova. Inmiddels heeft dit product een vaste plaats in het assortiment veroverd en is tussen Rijk Zwaan en La Place een hechte samenwerking ontstaan. “We zijn bij La Place altijd op zoek naar de lekkerste recepten en beste ingrediënten”, vertelt Ten Hengel. “In ons contact met Rijk Zwaan blijven we constant op de hoogte van de nieuwste innovaties.” Bovendien werkt de samenwerking twee kanten op, weet collega Koen Willems van de afdeling productontwikkeling. “Wij kunnen ook zelf aangeven waar onze behoefte ligt en doen dat dan ook regelmatig.”
Excursie
Omdat La Place het belangrijk vindt dat haar medewerkers over voldoende productkennnis beschikken, gaan alle afdelingshoofden van La Place die in opleiding zijn, jaarlijks op excursie naar Rijk Zwaan. Ten Hengel: “We doen dan een ‘dagje AGF’, waarbij we de hele keten bezoeken, dus ook een teler en een distributiecentrum.” Dit jaar bezocht de La Place-groep voor het eerst het Trial Center Tomato van Rijk Zwaan in Kwintsheul. Door de ontdekking vanhet tomatenras Mecano RZ werd het een vruchtbaar bezoek. “We waren al langer op zoek naar een vast tomatenras, zodat onze medewerkers bij bereiding niet meer verrast zouden worden door verschillen in bijvoorbeeld sappigheid”, vertelt Willems. “Het doel was één ras dat geschikt is voor verschillende doeleinden, want het is voor ons nu eenmaal niet reëel om voor elke toepassing een apart ras in te kopen.” Nadat de smaak van Mecano de aandacht had getrokken, volgde dan ook een uitgebreide test in de eigen kookschool van La Place in Utrecht. Ten Hengel: “Hier testen we met het management team regelmatig nieuwe producten. In het geval van Mecano was de uitslag positief: de tomaat bleek prima geschikt, van soep tot salade!”
Contracten
Voor de teelt van Mecano is een vaste partner in de arm genomen: Zorgkwekerij Osdorp in Amsterdam. “We hebben een vaste service provider, Vroegop Windig, maar regelmatig sluiten we ook eigen meerjarencontracten met teeltbedrijven af”, besluit Ten Hengel. “Dat geeft ons zekerheid over de beschikbaarheid van onze ingrediënten en draagt samen met een ras bij aan de continue kwaliteit bij La Place.”La Place
La Place heeft ongeveer 130 locaties in Nederland, waaronder in V&D-warenhuizen, langs snelwegen en in bedrijfsrestaurants. Via diverse formules - van restaurants tot chocolateries - wordt de hele dag door aan de verschillende behoeftes van gasten voldaan. Het assortiment is constant in ontwikkeling, waarbij AGF-producten naar schatting ongeveer 70 procent van het inkoopvolume uitmaken.Bron: Rijk Zwaan Chainmail