Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rode Batavia sla uit de kas aan opmars bezig in Canada

De aanvoer van bladgroenten uit de kas is momenteel hoog in Canada. Rindi Bristol, directrice van Whole Leaf, een groenteteeltbedrijf uit Lethbridge County (Alberta), vertelt dat het management onlangs het bladgroenteassortiment aan een evaluatie heeft onderworpen en de teeltvolumes van bepaalde variëteiten heeft aangepast. "Ons volume is gelijkaardig aan dat van vorig jaar. We hebben zelfs ietsje meer", zegt Bristol.

Op de piekmomenten in de zomer oogst Whole Leaf wekelijks 400.000 planten. Naarmate de herfst nadert, neemt dat aantal iets af, maar met een gedisciplineerde teelt is Whole Leaf perfect in staat om consistente hoeveelheden en kwaliteit te blijven leveren tijdens de herfst en aan het begin van de winter, voegt ze eraan toe.

Rode Batavia-sla
Whole Leaf teelt tal van bladgroenten en gemengde slacombinaties, maar de rode Batavia-sla van het teeltbedrijf uit Alberta blijkt nog het meest in de smaak te vallen bij de consument. "Dat is echt een niche voor ons. Het is een uniek product. De consument kiest er bewust voor en de belangstelling voor deze sla groeit enorm", zegt Bristol.

De vraag naar de bladgroenten is de hele zomer sterk geweest en de supermarkten blijven ook in de herfst sterk geïnteresseerd. "De consument wil lokale telers steunen en wij hebben nu al vier jaar onze sla in de schappen liggen, dus we zijn een vaste waarde geworden", zegt ze. "We zien dat de vraag vanuit de retail in de herfst toeneemt, maar die van onze foodservice-klanten stabiliseert of daalt een beetje."

Whole Leaf distribueert aan retailers en foodservice-klanten in heel Canada, maar ook in de staten Washington en Oregon aan de Amerikaanse westkust.

Hogere grondstofprijzen
Over het algemeen beloven kas- en binnentelers stabiele prijzen voor hun groenten om supermarkten, groenteboeren en consumenten te beschermen tegen de volatiliteit van de grondstoffenmarkten. "Maar vanwege de druk op de wereldwijde toeleveringsketen stijgen de prijzen voor onder meer golfkarton, transport en hars", zegt Bristol. "Onze prijzen moesten stijgen van minder dan 1% naar 2,9%. Het is onze eerste serieuze aanpassing in meer dan vier jaar."

Kasgroenten gaan echter een interessante tijd tegemoet. Er komen zeker kansen om ze verder te onderscheiden van groenten uit de buitenteelt.

"We weten dat de kasteelt 95% minder water verbruikt dan de buitenteelt. Maar we kunnen nog meer doen", zegt Bristol. "In deze tijd waarin veel consumenten zich steeds meer zorgen maken over klimaatverandering, kunnen glastuinders zich concentreren op andere duurzaamheidsinitiatieven, zoals het verminderen van het energieverbruik, het herdenken van verpakkingen en het verminderen van afvalwater."

Voor meer informatie:
Rindi Bristol
Whole Leaf
+1 306 385 7460
rindi@wholeleaf.ca  
inspiredgreens.ca 

Publicatiedatum: