Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Door mijn brede interesse heb ik altijd veel dingen opgepakt”

Tholen - Door zijn brede interesse pakte Gerard Rasing, die sinds 1988 werkzaam is in de AGF-sector, al van alles aan en ontwikkelde ooit zelfs een koelplaat voor in de AGF-krat. Sinds september 2020 draait het bij hem niet meer om het product, maar om de match tussen de mens en het bedrijf. Gerard switchte namelijk van een baan als verkoopdirecteur bij Origin Fruit Direct naar de functie van Senior Consultant Food & Retail bij Green Career Consult. 

Van jongs af aan heeft Gerard al een sterke binding met de AGF-sector en in het bijzonder het fruit. “Ik ben opgegroeid in het Betuwse Angeren, van oudsher een tuinbouwgebied. Mijn vader was hoofdcontroleur bij Veiling Bemmel en dat trok mij ook aan. Toen ik klaar was met de Middelbare Tuinbouwschool en mijn diensttijd, startte ik daar als leerling kwaliteitscontroleur, onder mijn vaders leiding, dat functioneerde prima. Vier jaar later ging mijn vader met pensioen en werd ikzelf hoofdcontroleur,” vertelt Gerard.

Het was in de tijd dat het veilingsysteem onder druk stond en er fusies plaatsvonden. In 1997 ging veiling Bemmel op in fusiebedrijf The Greenery. Gerard had in Bemmel ook de verkoop van de lokaal geteelde producten voor zijn rekening genomen. Na de fusie ging hij voor The Greenery aan de slag en kwam als verkoper hardfruit terecht in de wereld van de Europese retail en exporteurs/handelaren.

Commerciële directiefuncties
In 1999 werd Gerard merchandiser bij Coop Supermarkten, joeg de verkopen op de AGF-afdeling aan en hield zich samen met de productmanager bezig met category management. Een wijziging in de organisatiestructuur m.b.t. de aansturing van de winkels was de reden dat Gerard weer bij The Greeney terechtkwam, maar nu in een accountmanagersrol binnen de Benelux en ontwikkelde hij new business in de Foodservice in diverse Noord-Europese landen door onder andere het gezond snackconcept Fresh Tapas in de markt te zetten.

Na een tussenstap als commercieel manager bij snijbedrijf Groentehof, werd hij weer teruggehaald door Coop Supermarkten om de totale AGF-afdeling naar een hoger niveau te tillen als Productmanager AGF, bloemen & planten en convenience. Daarna volgden commerciële directiefuncties in het zachtfruit voor All Season Fruit en later bij Origin Fruit Direct dat zich bezighoudt met overzeese druiven en citrus.

Gerard heeft in al die verschillende functies de AGF-sector tot in de haarvaten leren kennen. “Ik heb tijdens mijn loopbaan heel veel geleerd, op het persoonlijke vlak maar ook van de internationale AGF-handel, Europese retail, verslogistiek, de producten en de productie. Dat heeft mij altijd veel geholpen om praktisch mee te kunnen denken in de gehele toeleveringsketen. Door mijn brede interesse heb ik altijd veel dingen opgepakt. Ik heb ooit een koelplaat laten ontwikkelen die in een krat paste om zachtfruit in de presenteren. Dat idee had ik opgedaan door koelsystemen die gebruikt werden bij het opbaren van overledenen."

Sector in transitie
De transitie die de sector maakte na het instorten van het veilingwezen heeft hij van nabij meegemaakt. “Toen ik instroomde was er nog relatief weinig begrip tussen teler en retail. Dat heb ik in de loop der jaren wel zien veranderen, gelukkig. Uiteindelijk gaat het om het onder de aandacht brengen van het product bij de consument en zul je in de keten moeten samenwerken voor een optimaal resultaat. Openheid tussen partijen is daarbij heel belangrijk, alleen dan kun je elkaar versterken. Als er frictie is, dan is er of te weinig of te veel, waarbij het product te lang blijft staan en ontstaat er derving. Wanneer je meer programmamatig samenwerkt, de focus op prijs wat minder is en meer op de andere p’s binnen de marktingmix focust, creëer je een win-winsituatie met een continue doorloop, waarbij de consument de echte winnaar is.” 

Na jaren in de hectiek van de sector geopereerd te hebben, koos Gerard nu voor een iets rustiger vaarwater. De switch naar recruitment, advies en loopbaanbegeleiding ligt dan best voor de hand. “Ik ben het type persoon dat graag omgaat met mensen en ben zeer geïnteresseerd in bedrijven en in wat ze doen. Door mijn netwerk binnen de food, retail en AGF heb ik veel contacten en kan ik een goede gesprekspartner zijn voor bedrijven en op zoek gaan naar de juiste persoon voor een openstaande vacature,” besluit Gerard. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Gerard Rasing
Green Career Consult
[email protected]    

Gerelateerde artikelen → Zie meer