Interne logistiek zorgt voor efficiëntie in harde groei van Postuma AGF

Tholen - ‛Al’ 2,5 jaar huist Postuma AGF in hun nieuwgebouwde pand. “Hoog tijd voor een uitbreiding,” grapt logistiek manager Gerald Voorintholt. De gekozen locatie destijds was wel op groei voorbereid, maar dat ze de extra ruimte al zo snel zouden gaan benutten, hadden ze niet verwacht. Het voorjaar 2022 hoopt Postuma AGF de uitbreiding in gebruik te kunnen nemen.

“We groeien echt heel hard. Voor detaillisten waren en zijn voldoende mogelijkheden, daar heeft het bedrijf in geloofd, dat bewijst zich,” stelt Gerald. “We hebben volledig landelijke dekking. Inmiddels maken steeds meer klanten in België gebruik van ons concept en rijden we ook daar.”

Met dagelijks twee shifts moet de organisatie en uitvoering van de logistieke operatie zo soepel mogelijk verlopen. Voor de komende uitbreiding wordt alles weer goed onder de loep genomen. Bij de inrichting van de nieuwbouw is destijds gekozen om de stellingen in de orderpickruimte in een zogenaamd visgraatmodel te plaatsen. “Deze opstelling bevalt ons goed, maar voor de uitbreiding wilden we dit graag nogmaals goed bekijken en hebben hiervoor wederom onze magazijnstellingenleverancier Dexion om advies gevraagd,” vertelt Gerald.

Treintjesvorming
“Om zo efficiënt mogelijk te werken is het goed om telkens weer te kijken naar de interne logistieke processen en welke wensen er leven,” licht Folkert de Wind van Dexion toe. “Is alles optimaal ingedeeld? Hoeveel picklocaties heb je nodig en hoe richt je de bulkopslag die daarbij hoort in? We inventariseren alle wensen die leven en op basis daarvan maken we een plan.

Samen met Postuma AGF gaan we dat verder optimaliseren totdat we uitkomen bij de meest optimale inrichting. Zo hebben we het destijds bij de nieuwbouw aangepakt en kwamen uit op het visgraadmodel. Vaak zijn lange paden logistiek gezien het meest efficiënt, omdat je minder bochten hoeft te maken. Maar tijdens piekuren heeft Postuma AGF dan kans op treintjesvorming van orderpickers die op elkaar moeten wachten. Postuma AGF heeft zo’n divers assortiment en klantenbestand dat er heel veel verschillen in orders zijn. Voor Postuma AGF is het visgraadmodel gunstiger, met zijpaden langs het hoofdgangpad. Hierdoor kunnen ze de hardlopers onderscheiden van de rest van het assortiment. Dit blijkt voor hen een efficiënte oplossing, ook weer in de uitbreiding,” aldus Folkert.  

Hardlopers langs het hoofdpad
Postuma AGF is gespecialiseerd in de AGF-detailhandel en Foodservice met heel diverse klanten, marktkooplui, boerderijwinkels, speciaalzaken, horecatoeleveranciers met daarbinnen nog een hele range aan klanttypen. Om aan al die wensen te voldoen is er een breed en diep assortiment dat ook telkens verder uitbreidt. Gerald: “Het varieert, afhankelijk van het seizoen, tussen de 2000 en 3000 producten. De één kiest voor een luxe soort aardbei, de ander juist voor een kleine maat van een goedkoop merk en dat hebben we allemaal op voorraad. Daarnaast zijn we nu ook uitgebreid met zuivel en sapjes en hebben we een eigen snijkeuken.”

Ongeveer 10 procent van het assortiment zijn hardlopers die langs het hoofdpad staan. Voor de B- en C-categorie producten zijn picklocaties in de zijpaden gemaakt. Op piektijden rijden er momenteel 60 orderpickers rond die elkaar door het visgraadmodel makkelijker kunnen passeren en ook een zo kort mogelijke route afleggen. Gerald: “Ze hoeven niet voor iedere klant het hele rondje te maken. De eerste keer ga je alleen het tweede zijpad in en de andere keer weer het vierde. Het aantal afgelegde meters is zo kort mogelijk gemaakt.”

Snelle logistiek
Ondanks de aangebrachte efficiëntie is de groei van Postuma AGF zodanig dat er meer ruimte nodig is voor het uitbreidende assortiment, als voor de voorraad, als voor de expeditie en kantoren. Er komt 5.000 m2 bij waardoor het totale bedrijfsoppervlak uitkomt op 14.000 m2. Een belangrijke reden om uit te breiden is de expeditie. Deze wordt met een derde vergroot zodat we kunnen groeien naar 50 routes per dag. De orderpick schuift naar het nieuwe gedeelte waar dan alle ruimte is voor het assortiment en de orderpick. Ook de snijkeuken, de ruimte voor binnenkomst goederen en kantoren krijgen meer ruimte.

Postuma AGF neemt een centrale rol in binnen de keten, mede door de snelle logistiek. “We beschikken over een vloot van bijna 30 vrachtwagens. Alle handel gaat zo snel mogelijk van het land naar de klant. Dat kan omdat we door het hele land actief zijn. Handel die we kopen bij telers of veilingen in Nederland en België nemen onze chauffeurs mee terug. Chauffeurs die de vroege route rijden vertrekken hier om 23:00 uur en zorgen dat ze rond 8 of 9 uur bij iedere klant op de route zijn geweest. Voor de terugweg proberen we zoveel mogelijk verse handel op te halen. We hebben enkele auto’s in de omgeving Rotterdam, die gaan halen op Barendrecht. De auto’s in Den Haag, die laden in het Westland, de auto van Noord-Holland neemt daar de bloemkool weer mee terug en in de regio Venlo zijn het asperges. Aardbeien halen we onder andere in Geldermalsen, vroege aardappelen in Tholen. We halen ook op Sint-Kathelijne, waar we spullen uit Brussel laten brengen. We maken telkens het kringetje rond. Het is een heel groen en efficiënt proces waardoor onze klanten elke dag vers product in de winkel of op de kraam hebben,” besluit Gerald. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
gerald.voorintholt@postuma.nl
folkert.windde@dexion.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven