Peter van Teeseling, Bel Impex:

"Smaakmakers, bananenchips en Nederlandse producten populair in traditioneel exotenluwe zomer"

Tholen - Traditiegetrouw ligt de vraag naar exoten in Europa in de zomer een stuk lager dan in de winter. "Best opmerkelijk eigenlijk", constateert Peter van Teeseling van Bel Impex. "Neem nou zoete aardappelen, die passen perfect op de barbecue, maar als het weer is om te barbecueën stagneert de vraag meteen. Dat is in de landen van oorsprong wel anders, daar worden zoete aardappelen bij uitstek op de barbecue bereidt. Hier ligt nog een unieke kans voor de branche!"

"Verder heb je wel exoten die het in de zomer extra goed doen, zoals jonge kokosnoten. Alleen staat die afzet nu wat onder druk, onder meer als gevolg van gebrek aan evenementen en de dure zeevracht. Andere exoten doen het momenteel juist weer goed. Zo ontstaat er steeds meer interesse naar smaakmakers in de markt. Kurkuma is al enkele jaren populair, maar ook naar smaakmakers als pandan en laos neemt de vraag de afgelopen tijd fors toe. De samenleving wordt multicultureler en daarmee spreken we een steeds breder publiek aan."

De exotenspecialist uit Nootdorp richt zich met haar uitgebreide exotenassortiment met name op de grote supermarkten, etnische retail, AGF-handelaren en groothandels in het etnische kanaal. "Traditiegetrouw was de foodservice minder vertegenwoordigd in onze afzet, maar de laatste jaren zien we ook uit deze hoek nieuwe vraag ontstaan", vertelt Peter. Ook heeft de exotenspecialist meer Nederlandse producten aan het assortiment toegevoegd. "Zo zijn we de samenwerking aangegaan met een peperteler in de regio. Die vraag blijft goed doorlopen. Hetzelfde geldt voor typische Aziatische bladgroenten uit de Hollandse kassen, zoals Choi Sam en baby-paksoi."

Overigens is het volgens Peter geen sinecure om in te stappen in nieuwe Nederlandse teelten. "We zijn hier heel actief mee bezig, onder meer in werkgroepen bij de Wageningen Universiteit. Maar de producten zitten voor de mainstreamkanalen vaak nog in de groeifase. Het is dan best een uitdaging om dergelijke teeltprojecten op te zetten, zonder dat het al te veel gaat kosten. We zijn actief op zoek naar dragende klanten om producten te kickstarten.""Zo hebben we een samenwerking met een vertical farm van onder andere Thaise kruiden. Het verhaal klopt helemaal en wij geloven echt in de toekomst van duurzame en eerlijk geteelde producten. Er worden geen gewasbeschermignsmiddelen gebruikt, de kruiden zijn jaarrond beschikbaar en de houdbaarheid is extreem goed. Alleen zit de kostprijs nog boven die van de reguliere kruiden uit Thailand. Op dit moment zit het volume dan ook nog in het etnische kanaal, dat de voorkeur geeft aan de traditionele landen van oorsprong en ook nog eens zeer prijssensitief is. Ik verwacht dat de echte doorbraak dan ook op zich laat wachten tot de regelgeving zover wordt aangepast, dat er simpelweg geen alternatief meer is."

"Verder zien we de vraag naar gecertificeerde producten enorm toenemen. Zo bieden we al volledig gecertificeerde bakbananen aan en doen we nu ook een test om de gele variant in de markt te zetten. Ook voor niche-producten als guave en jackfruit zien we meer vraag ontstaan naar gecertificeerd product. Ook krijgen we regelmatig vraag naar bio-exoten, toch blijft die afzet in totaliteit beperkt, omdat de markt er maar beperkt extra voor wil betalen. Ook zijn er veel teeltbedrijven die weliswaar al via de biologische normen telen, maar die teelt is vervolgens dermate kleinschalig, dat er geen business case inzit om de producten biologisch te certificeren."

Bananenchips volgens oud familierecept
Een ander populair item vormen de bananenchips. "Sinds deze week zijn we gestart met een nieuwe lijn, die we speciaal positioneren richting de groente-afdeling. We zijn exclusief distributeur van deze bananenchips. De bakbananen importeren we vanuit Colombia, maar die worden in Nederland handmatig gepeld en geschild, waarna ze worden gebakken volgens een oud familierecept. Deze bananen worden wat dikker gesneden over de lengte, wat leidt tot een unieke bite en textuur. We zien grote kansen voor dit nieuwe product, met name richting de AGF-groothandel, maar ook richting foodservice en retail. De positionering in het AGF-schap is een belangrijke factor van het succes van deze chips. Vooral omdat de banaan goed herkenbaar is in het eindproduct en zo de associatie met fruit snel gemaakt is!"

Voor meer informatie:
Peter van Teeseling
Bel Impex
Stoomweg 4
2631 RR Nootdorp
+31 (0)6 14 88 42 90  
peter@belimpex.nl    
www.belimpex.nl  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven