Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Om zelfvoorzienend te zijn moet Zweden 80 vertical farms van elk 1 hectare uitrollen"

Urban farms bevinden zich dikwijls op leegstaande locaties zoals kelders. In Zuid-Stockholm heeft Urban Oasis voor zijn teeltfaciliteiten een vrij unieke plek gekozen. Het teeltbedrijf, opgericht in 2017, bouwde zijn eerste vertical farm in een voormalige wijnopslagkelder onder een parkeerplaats.

Omdat de vraag sindsdien fors is gegroeid, besloot Urban Oasis om van het proefproject een MegaFarm te maken. Het bedrijf teelt bladgroenten (boerenkool, pak choi en knapperige sla) die Zweden normaal gesproken importeert.

"Sinds januari van dit jaar hebben we onze capaciteit vertienvoudigd", zegt Albert Payaró Llisterri, medeoprichter en CEO van Urban Oasis. "Ook het team is snel meegegroeid. We ontwikkelen momenteel ons eigen besturingssysteem om de meeste taken in de teelt te vergemakkelijken. Werknemers krijgen zo de nodige info om elke taak tot een goed einde te kunnen brengen, zoals verplanten, oogsten enz."


Albert Payaró

GigaFarm
Dit jaar wil het bedrijf een schaalbare organisatie op poten zetten die in staat is het concept uit te rollen van één kleine teeltfaciliteit naar meerdere GigaFarms in de toekomst. "We houden daarbij drie belangrijke aspecten in het oog", zegt Albert. "We willen een fysiek systeem ontwikkelen dat schaalbaar is, ondersteund door een softwaretool die meerdere teeltlocaties tegelijk kan beheren. Daarnaast zullen we ook ons assortiment uitbreiden met andere groenten, paddenstoelen en misschien ook bessen."

Urban Oasis zal de komende maanden meer investeringen binnenhalen om dit te kunnen waarmaken.

Begin volgend jaar wordt de GigaFarm in Zweden uitgerold. Albert merkt op dat Zweden ongeveer 80 van deze GigaFarms nodig heeft om zelfvoorzienend te zijn, wat uiteindelijk niet veel is, met een bevolking van 10 miljoen mensen. "Zweden is zelfvoorzienend qua kruiden, maar sla, spinazie en rucola worden allemaal geïmporteerd", zegt hij.

Albert legt uit dat het bedrijf kiest voor een franchisesysteem. Urban Oasis zal elke GigaFarm ontwerpen, bouwen en helpen exploiteren, maar de klant moet zorgen voor kapitaal en de verkoop- en distributienetwerken. "Wij krijgen dan een vergoeding, aangezien we de software, de producten en de know-how ter beschikking stellen. Dit is erg handig voor bedrijven, retailers of telers die hun product-assortiment willen uitbreiden", merkt Albert op.

Prijsvorming
Volgens Albert blijven de productiekosten voor Urban Oasis verder dalen vanwege de hogere plantdichtheid op de nieuwe farms. Op dit moment biedt het bedrijf competitieve prijzen aan met bladgroenten voor € 1,80 tot € 2 euro per verpakking van 65 gram. Urban Oasis gaat op termijn ook werken aan grotere verpakkingen, maar daarvoor moet de prijs nog verder dalen. "Onze focus ligt momenteel op de kleinere formaten. Zodra de technologie goedkoper wordt en de automatisering een feit is, zullen we grotere verpakkingen kunnen aanbieden", zegt Albert.

Voor meer informatie:
Albert Payaró, medeoprichter en CEO
Urban Oasis
albert@urbanoasis.life 
www.urbanoasisfarming.com 

Publicatiedatum: