“Het is heel belangrijk om te kunnen beschikken over een gemotiveerd en objectief panel. Wij nodigen daarom de deelnemers aan het smaakpanel één keer per jaar uit om hen bij te praten. Zo’n bijeenkomst versterkt de betrokkenheid en dat komt de uiteindelijke resultaten ten goede”, zegt onderzoeksleider Verkerke.
Zaadbedrijven, telersverenigingen en supermarkten weten steeds vaker het smaakpanel van Wageningen UR Glastuinbouw te vinden. Zij komen met vragen zoals “We hebben hier tien alternatieven voor een benchmark. Welk product heeft het meeste kans?” De leden van het smaakpanel worden uitgenodigd en beoordelen de aangeleverde producten op een groot aantal aspecten. Afgelopen jaar is daar de thuisbereiding bijgekomen. Verkerke: “Op die manier verkrijgen we ook informatie over hoe de consument in zijn of haar keuken de geteste producten ervaart en of er bepaalde vooroordelen over bijvoorbeeld lastige bereiding uit de wereld geholpen kunnen worden.”
Het smaakpanel van Wageningen UR Glastuinbouw proeft het hele jaar door diverse groenten en fruit voor de verschillende relaties. De groep van 170 proevers bestaat uit verschillende panels, van getrainde experts tot consumenten en afhankelijk van de vraag worden per keer minimaal 40 deelnemers uitgenodigd.
Band versterken
“Om de band met het panel goed te houden en verder te ontwikkelen, organiseren we af en toe wat smaak-gerelateerde activiteiten”, vertelt Wouter Verkerke. “De bijeenkomst in januari was zeer geslaagd en heeft de onderlinge band zeker verder versterkt. We gaven een overzicht van het afgelopen jaar en boden ook een kijkje in de toekomst.”In het komende jaar zal opnieuw een groot aantal verschillende, mooie producten worden geproefd. Guus Vredenburg, de topkok achter Vredenburg Culinair, is als trainer van de experts nauw betrokken bij de ontwikkeling van de panels. Hij zal opnieuw speciaal voor het smaakpanel van Wageningen UR Glastuinbouw maandelijks een recept ontwikkelen, dat de proevers exclusief mogen testen. “Dit is een van de stappen die wordt gezet om de band met de proevers verder te versterken. Zo bouwen we aan een bestendige band met ons smaakpanel en borgen we de kwaliteit voor onze opdrachtgevers”, aldus de onderzoeksleider.
Bron: WUR