Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

DutchPlantin lanceert retaillijn Grow.in voor kleinschalige en thuistelers

Tholen - Wereldwijd gebruiken professionele telers de kokossubstraten van Dutch Plantin voor hun zachtfruit-, groenten- en bloementeelt. Als het aan Wim Roosen ligt, komt daar nu nog een groep bij. Het nieuwe merk Grow.in is speciaal ontwikkeld voor de retail- en consumentenmarkt.

“Het aantal kleinschalige en thuistelers gaat door het dak,” vertelde de Canadese Jake Houweling twee weken geleden. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de afzet van de kokossubstraten van Dutch Plantin in de Noord-Amerikaanse markt. En in Europa is dat niet anders, vertelt Wim Roosen, bij hetzelfde bedrijf verantwoordelijk voor de verkoop. “De aandacht voor lokale voedselproductie is overal toegenomen. Thuistelers en kleinschalige producenten krijgen meer en meer aandacht voor kwaliteit. Daardoor kwamen ze ook bij onze producten uit.”

Dutch Plantin levert al meer dan 30 jaar kokossubstraten in diverse vormen aan telers wereldwijd. “Omdat kokos goed vocht kan vasthouden en afvoeren is het een ideaal substraat. Het is makkelijk in het gebruik en vergeeflijk. Daar zien ook thuistelers de voordelen van. Ook zonder de technische installaties van de grote, professionele telers kun je kwalitatief goede planten groeien op kokos.”

De vraag naar kleinere verpakkingen kwam daarom al regelmatig bij het bedrijf binnen. Nu is besloten daar gehoor aan te geven en kunnen groothandels, tuincentra en bloemisterijen de consumentverpakkingen per pallet bestellen.

Onder het consumentenmerk Grow.in zijn er drie verschillende typen kokosproducten te verkrijgen. Twee daarvan zijn gebufferd en gewassen: het ready-to-use kokosgruis, los aangeboden in zakken van 50 liter, en de blokken van 4.5 kilogram, verkrijgbaar in drie grofheden. Met die blokken kan zo’n 50-60 liter potgrond gemaakt worden. De derde variant is m.n. bedoeld voor de grotere hobby-kwekers: blokjes gewassen kokos, en niet gebufferd, ofwel niet bemest met calcium. Deze zijn te verkrijgen in blokjes en als grow-pot. “Door ongebufferd substraat aan te bieden, kunnen telers eventueel zelf kiezen voor een biologische plantenvoeding,” legt Wim uit. “Daar is met name in Noord-Amerika ook veel vraag naar.”  

Een heel nieuwe uitdaging dus, voor het Boekelse bedrijf. “Maar we hebben de productielocaties en de installaties om substraat van de hoogste kwaliteit te produceren. Met Grow.in kunnen we aan die vraag voldoen en kunnen ook kleinschalige en thuistelers hiervan profiteren.”

Voor meer informatie:
Grow.in
Wim Roosen
goodluck@grow.in 
www.grow.in