Wanneer kan ik mijn container ophalen?

Tholen - Alles draait om efficiëntie. Klanten willen precies weten wanneer hun container in de haven aankomt of nog liever, op welk moment de container klaar is om op te halen. Dit is namelijk van grote invloed op alle volgende stappen in de keten. De behoefte om informatie hierover te delen is dan ook groot. Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) introduceert een nieuw digitaal platform wat dit mogelijk maakt.

MyTerminal maakt inzichtelijk wanneer de container in de haven van Rotterdam aankomt en voorspelt wanneer de container gereed is voor vertrek richting ontvanger. “De schepen worden steeds groter. Het kan wel dagen duren voor een container wordt gelost. Zeker voor verse AGF-producten is de lostijd van de container allesbepalend. Dat wil je vooraf echt wel weten,” vertelt Paul Ham, general manager productontwikkeling bij Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT).

Hij merkt dat het delen van logistieke informatie een terugkerende vraag is. Niet alleen van importeurs en exporteurs, ook expediteurs, verladers, binnenvaartoperators en vervoerders hebben behoefte aan deze gegevens.

Containergegevens altijd en overal inzichtelijk
Voor de ontwikkeling van een nieuw platform richtte ECT zich in eerste instantie op de versmarkt. Om beter inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van bedrijven en dit te vertalen naar een nieuw platform, werkte ECT hiervoor nauw samen met vertegenwoordigers van verschillende klantgroepen. De product owner van MyTerminal Ana Duškov vult aan: “Ons oude platform bestaat al ruim twintig jaar en voldoet steeds minder aan de huidige wensen van onze klanten. Alles draait nu om efficiëntie. Daar hebben we met de ontwikkeling van MyTerminal rekening mee gehouden. Wanneer je inlogt en eenmalig het containernummer en eventueel het vrijstellingsnummer invoert, zie je in één oogopslag alle actuele gegevens van de container. Deze informatie is realtime en met daarbij de mogelijkheid om een pushmelding te ontvangen, mis je helemaal niets meer. Voordeel is ook dat je niet steeds al je gegevens hoeft in te voeren, omdat het systeem de gegevens bewaart.”

Naast het realtime delen van informatie, de voorspellende informatie wanneer een container beschikbaar is om op te halen en het gebruiksgemak, is de API-oplossing een ander groot voordeel van MyTerminal. Een objectstatus of containerstatus, API maakt het mogelijk om de informatie van het nieuwe platform beschikbaar te maken voor andere systemen. “Daarmee kan onze informatie geïntegreerd worden in het systeem van de klant zelf. Klanten hoeven niet apart in te loggen op MyTerminal en hebben alle informatie direct inzichtelijk in hun eigen systeem. Een toekomstige service voor onze klanten is de mogelijkheid om gebruik te maken van aanvullende dienstverlening, zoals versneld ophalen.”


Realtime informatie, zodat bedrijven niet meer voor verrassingen komen te staan. Klik hier voor een vergroting van de afbeelding.

Veiligheid staat voorop
Het nieuwe digitale platform geeft onder andere antwoord op de vragen: Wanneer wordt mijn container gelost, wanneer kan ik mijn container ophalen (zonder blokkades en met de juiste documentatie) en wanneer vertrekt mijn container uit de haven naar het achterland, zodat ik kan inschatten hoe laat de container arriveert? “Dit is toch wel wat iedereen wil weten en dat alles op een veilige manier. Niemand zit erop te wachten dat gegevens in verkeerde handen terechtkomen. Veiligheid is bij de ontwikkeling van het nieuwe platform een belangrijk uitgangspunt geweest.”

Elk bedrijf kan zich registreren. Onder een bedrijfsaccount kunnen meer gebruikers hangen. De informatie over een container is voor meerdere bedrijven, die betrokken zijn bij het logistieke proces van de betreffende container, beschikbaar. Om veiligheid te garanderen houdt MyTerminal vast aan een drietal veiligheidswaarden: authenticatie, identificatie, en autorisatie. “Iedereen die bij ons informatie zoekt, moet bij ons bekend zijn, de persoon die informatie opvraagt moet aantonen dat hij is wie hij zegt dat hij is en we werken met pincodes,” aldus Paul. “Alleen zo kunnen we de gegevens van onze klanten beschermen.”

Dat het nieuwe platform voldoet aan de verwachting, blijkt wel uit de vele aanmeldingen. Sinds de introductie in het begin van dit jaar, zijn er volgens Ana (in maart 2021) al 3000 aanmeldingen binnen en ongeveer 9000 accounts aangemaakt. “Duizenden mensen maken al dagelijks gebruik van MyTerminal. Daarbij valt te denken aan logistiek managers en warehousemanagers van diverse klantgroepen. De vooruitzichten zijn dan ook positief en dat moet ook wel, want aan het eind van dit jaar vervalt het oude platform. Ik zou zeggen, probeer het eens, het maakt het werk in de keten zoveel makkelijker.” 

Voor meer informatie:
Hutchisons Ports ECT Rotterdam
www.ect.nl
Ana.Duskov@ect.nl 
Paul.Ham@ect.nl 


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven