Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Greenpeace zet Spaanse supermarkten onder druk om plastic te weren uit schap

Milieuorganisatie Greenpeace heeft in Spanje een campagne gelanceerd waarin ze de consument uitnodigt om een petitie te tekenen tegen het gebruik van plastic in supermarkten. Momenteel heeft de organisatie al bijna 338.000 handtekeningen behaald. Greenpeace meldt dat er jaarlijks tot 12 miljoen ton plastic in de oceanen terechtkomt, waardoor hele ecosystemen vernield worden, schade wordt toegebracht aan de dieren en het plastic uiteindelijk ook in onze voedselketen belandt.

De organisatie wijst erop dat 'we' te lang gedwongen werden om plastic verpakkingen te consumeren bij onze aankopen en dat er ons jarenlang is verteld dat we dit probleem kunnen oplossen door te recyclen en het afvalbeheer te verbeteren. “Maar meer dan 90% van het plastic dat we verbruiken wordt niet gerecycled."

Daarom vraagt Greenpeace de supermarktketens om plastic verpakkingen uit hun afdeling groenten en fruit te weren, duurzame alternatieven aan te reiken voor de packaging van voedselproducten en in te zetten op losse verkoop.

Eerste stappen
Er moet ook gezegd dat de grootste supermarktketens al vooruitgang aan het boeken zijn op dit vlak. Zo heeft de Spaanse retailer Mercadona onlangs plastic zakken voor eenmalig gebruik uit alle afdelingen van zijn fysieke winkels en bij de thuisbezorging geschrapt. In plaats daarvan biedt het composteerbare zakken aan. Carrefour biedt zijn klanten herbruikbare katoenen netten aan. Daarnaast introduceert het in de groenteafdeling composteerbare en biologisch afbreekbare zakken ter vervanging van plastic zakken.

Het Spaanse Eroski vervangt plastic wegwerpzakken door andere van papier met het FSC-keurmerk en bij de verpakkingen met producten van het huismerk kiest het voor gerecycled materiaal in plaats van nieuw plastic.

Ook het Spaanse Covirán past sinds 1 januari de nieuwe regelgeving toe om het verbruik van plastic zakken in supermarkten te verminderen.

Consum zal composteerbare zakken gebruiken in plaats van de plastic wegwerpzakken en het bestudeert de verschillende opties om alle verpakkingen recyclebaar, composteerbaar en herbruikbaar te maken vóór 2030.

BM Supermercados heeft eind vorig jaar alle plastic zakken voor eenmalig gebruik uit al zijn vestigingen geschrapt. In plaats daarvan biedt het zakken voor meervoudig gebruik aan gemaakt van gerecycled plastic en andere duurzame materialen.

Bron: foodretail.es

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer