TomatoesNZ heeft in augustus een Nielsen Homescan-onderzoeksrapport laten opstellen om inzicht te krijgen in de aankoopdynamiek van verse tomaten. Deze informatie heeft afgelopen zomer een belangrijke rol gespeeld bij de promotie op de binnenlandse markt.
Belangrijkste bevindingen:
5,6% waardegroei voor tomaten in het voorgaande jaar met een positieve groei over alle tomatenaankoopcijfers; alle tomatensoorten werden meer en vaker gekocht en genereerden hogere bestedingen per winkel.
De belangrijkste tomatenkopers zijn volwassenen ouder dan 45 jaar. Jonge consumenten en huishoudens met jongere kinderen kopen minder tomaten.
Meer dan de helft van de categorieomzet bestaat uit verpakte tomaten met barcode, maar deze worden minder vaak ingekocht dan losse tomaten en laten gedurende het jaar een lagere omzetgroei zien dan losse tomaten. De gemiddelde hoeveelheid verse tomaten per onderzocht huishouden bedraagt momenteel 8,8 kg per jaar.
Een woordvoerder van TomatoesNZ: "De onderzoekscijfers suggereren dat de mogelijkheid bestaat om de loyaliteit te vergroten en de aankopen te herhalen bij de kopers die al vaak tomaten afnemen, omdat de uitgaven voor tomaten over het gehele jaar niet zo sterk zijn gestegen als de uitgaven voor verse groenten."
Voor meer informatie:
TomatoesNZ
www.tomatoesnz.co.nz