Nemlig.com, de Deense online supermarkt, rapporteert groei van 45%

De Deense online retailer Nemlig.com rapporteert een forse groei in haar jaarverslag 2019-2020 en heeft voor het eerst een positief bedrijfsresultaat behaald met een EBITDA van €1,7 mln.

Met een omzet van €282,1 mln maakte de online supermarkt een groei van 45% door met een bedrijfswinst van 55%. Dit betekent dat het bedrijf voor het eerste een positief EBITDA-resultaat heeft behaald, hetgeen blijkt uit de recent gepubliceerde jaarresultaten over de periode van 1 augustus 2019 tot 31 juli 2020.  

Een bijzonder jaar
"Het was een bijzonder jaar. In de eerste 7,5 maanden van het jaar zagen we een groei van 22-25% op EBITDA-niveau. Gedurende de afgelopen vierenhalve maanden van het financiële jaar bemerkten we een ware explosie van de vraag, toen de Covid-19-pandemie in Denemarken toesloeg. Deze leidde uiteindelijk tot een lockdown, die resulteerde in een groei van 100%. Ondanks de vele extra kosten die deze snelle groei met zich mee heeft gebracht, ben ik trots op het feit dat we onze inkomsten gedurende het hele jaar op EBITDA-niveau hebben kunnen behouden," zegt Stefan Plenge, CEO en oprichter van Nemlig.com. 

Duizend nieuwe banen in 2020
Vanwege de enorme vraag moest het bedrijf binnen een kort tijdsbestek haar werkstromen aanpassen en honderden nieuwe medewerkers aannemen. Nemlig verwacht in 2020 1.000 nieuwe banen te scheppen. 

"Ik ben zeer onder de indruk van de buitengewone prestatie die wij als team hebben neergezet. In termen van groei hebben we een ontwikkeling van twee tot drie jaar in slechts een korte periode doorgemaakt. Er is een een sterke teamgeest nodig om deze groei aan te kunnen en we hebben in deze periode maar liefst 1.000 nieuwe collega's mogen verwelkomen," zegt Stefan Plenge. 

Laag percentage voedselverspilling
Vanaf de zomer van 2021 zal het bedrijf overschakelen op 100% hernieuwbare zonne-energie via het grootste zonnepanelenpark in Noord-Europa. 

Het bedrijf zal zich daarnaast richten op het terugdringen van voedselverspilling.

"We zijn erg trots dat we het laagste percentage voedselverspilling hebben binnen de sector, dat slechts 0,5% van de verkoop bedraagt. Dit komt neer op een derde van de voedselverspilling bij een traditionele supermarkt en dat bewijst wederom dat online boodschappen doen bij kan dragen aan het verkleinen van de klimaatvoetafdruk van retail," zegt Stefan Plenge. 

 

Voor meer informatie: 
Nemlig 
www.nemlig.com  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven