Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Greenhouse Marketeers start samenwerking met SimaPro en Ecochain

Greenhouse Marketeers is een samenwerking gestart met SimaPro en Ecochain. Beide bedrijven zijn internationaal actief en bieden softwareoplossingen voor bedrijven om de milieu-impact van hun product of organisatie te berekenen.

“Met de systemen van SimaPro en Ecochain kunnen wij nu perfect inzichtelijk maken waar een bedrijf staat”, zo vertelt directeur van Greenhouse Marketeers Henri Potze. “Nadat we een dergelijke nulmeting hebben gedaan, willen wij deze bedrijven vervolgens ook helpen om op termijn klimaatneutraal of zelf klimaatpositief te worden.”

LCA-software
De expertises van de betrokken partijen vullen elkaar goed aan. “Greenhouse Marketeers is een krachtige partij binnen de horticulture, terwijl wij al dertig jaar LCA-software ontwikkelen voor bedrijven en sectoren over de hele wereld”, zegt Eric Mieras, managing director bij PRé, het bedrijf waar SimaPro deel van uitmaakt. De LCA van een product is een methode om de totale milieubelasting te bepalen van een product gedurende de hele levenscyclus, dat wil zeggen: winning van de benodigde grondstoffen, productie, transport, gebruik en afvalverwerking. “De tuinbouw is voor ons niet nieuw, maar wat wel nieuw is, is dat we samen met Greenhouse Marketeers nu een tool hebben ontwikkeld die specifiek voor deze sector is bedoeld. Door onze expertises te bundelen, kunnen we tuinbouwondernemers een instrument bieden dat laagdrempelig is in gebruik.”

Hoger plan
Ecochain, dat eveneens applicaties heeft voor het berekenen van diverse niveaus van milieu-impact, kent de tuinbouw ook. “De horti-sector is al in een vrij vroeg stadium met duurzaamheid aan de slag gegaan”, weet Edwin de Zeeuw, directeur Ecochain. “Enerzijds doordat veel data binnen de tuinbouw al beschikbaar was, bijvoorbeeld over het verbruik van water, stroom en gas, anderzijds ook door een toenemende vraag uit de markt. Het bewijs is inmiddels geleverd dat groene producten daarnaast beter verkopen en dat dit het imago van bedrijven tevens echt verbeterd. Greenhouse Marketeers kan, in combinatie met onze ervaring en expertise, een belangrijke rol spelen om die duurzaamheidsambitie binnen de tuinbouw naar een nog hoger plan te tillen.”

 

Publicatiedatum: