Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“In de AGF-sector is de marktintensiteit nog meer voelbaar dan in de sierteelt”

Ron Toet van Waterdrinker Aalsmeer naar Combilo

Tholen - Tussen de sierteelt en AGF-sector zijn een aantal overeenkomsten. Het overschakelen van de ene naar de andere branche viel Ron Toet, sinds 1 januari Operations Director bij Combilo, zeker niet tegen. “Wat helpt is dat je al een referentiekader hebt waardoor je nieuwe informatie snel een plek kunt geven. Bovendien is Combilo een bedrijf dat je omarmt en snel wegwijs maakt om de goede dingen te kunnen gaan doen.”

De functie bij Combilo kwam in zicht, juist toen Ron op zoek was naar een nieuwe uitdaging. “Ik startte mijn loopbaan ooit in het openbaar vervoer. Vervolgens ben ik in directiefuncties in vergelijkbare handelsbedrijven binnen de sierteelt terechtgekomen. Daar heb ik altijd gewerkt op het snijpunt van business, IT en operatie. Na tien jaar wilde ik graag een stap maken buiten de sierteeltsector. Echter vind ik de dynamiek van handel, het werken met verse producten en diverse klantkanalen heel leuk, dus toen de AGF op mijn pad kwam, had ik al snel interesse.”

Het dynamische karakter is in beide sectoren te vinden. Ron: “De parallel ligt in het werken met verse, levende producten waarbij je afhankelijk bent van allerlei (weers)invloeden. Daarbij is de druk op de supply chain enorm. Alles moet vandaag, vlugger, verser en ook nog goedkoper waarbij klantwensen steeds veeleisender worden, terecht overigens.” In beide sectoren is ook een enorme consolidatieslag gaande ziet Ron die verwacht dat dat in de aankomende jaren nog verder door zal zetten.

Sourcen
Een groot verschil tussen beide branches is de wijze van sourcen. “Dat is in de sierteelt overzichtelijker dan in de AGF. Binnen AGF zijn er meer verbanden en samenwerkingen met verplichtingen naar je bron toe. In de sierteelt source je veelal iets voor een overeen-gekomen prijs. Dan is de deal gemaakt, er wordt geleverd en het is klaar. In de AGF word je constant beoordeeld en gemonitord of je de juiste prijs uit de markt weet te halen. Door deze systematiek is de marktintensiteit nog meer voelbaar dan in de sierteelt. Gelukkig lukt het me steeds beter om het totale speelveld te overzien.”

Digitalisering
Een ander verschil is de mate van digitalisering die in de sierteelt verder is dan in de AGF, met name in de ketensamenwerking. Door de andere klant-leveranciersrelatie kan de AGF-sector nog wat achteroverleunen lijkt het. “AGF is een primaire levensbehoefte, dus er is altijd vraag. Bloemen en planten omvatten gemiddeld twee procent van de winkelomzet. Je moet er een hoop energie insteken om bij een retailer te mogen leveren en daarbij allerlei dingen bedenken waarmee je onderscheidend bent ten opzichte van anderen. Voor AGF geldt dat ook, maar daar gaat het veel meer over de beschikbaarheid en het kunnen leveren en in mindere mate over innovaties.”

Als Operations Director bij Combilo houdt Ron zich bezig met de interne organisatie. Belangrijke uitdagingen om te tackelen zijn de strenger wordende wetgeving en klanteisen die extra druk op de supply chain leggen, innoveren om het onderscheidend vermogen te behouden en te vergroten binnen de markt waarin partijen steeds groter worden en het beleveren van de diverse klantkanalen. Ron: “Het is een voordeel om een divers klantenbestand te hebben maar het is ook topsport om met alle verschillende wensen, eisen en volumes om te gaan. De komende tijd ligt mijn focus op het organiseren van de inkoop, supply chain en data zodat we de aankomende jaren verder kunnen groeien.”

Corona en brexit
Net zo belangrijk voor Combilo is het omgaan met corona en de komende brexit. “Door corona kwam er een enorme focus op het bedrijf zelf te liggen. Hierdoor heb ik het bedrijf versneld leren kennen, wat een voordeel was. Aan de ander kant kwamen externe contacten op een lager pitje, wat weer een nadeel is. Binnen Combilo hebben we snel allerlei maatregelen ingevoerd om coronaproof te kunnen werken maar we blijven voorzichtig. Bij elk bezoek vragen we ons af of het echt noodzakelijk is. Dat merk ik ook bij partijen om ons heen.”

Ook op brexit is Combilo voorbereid, de nodige stresstesten zijn uitgevoerd en gezien hun ervaring met export naar derde landen hoeft dat geen belemmering te zijn voor de handel met het Verenigd Koninkrijk. “Het enige wat heel moeilijk voorspelbaar is, is welk scenario uitgewerkt gaat worden en het effect daarvan op handelstarieven", aldus Ron eerder dit najaar. "Percentages van 14 tot 16 procent kun je niet in de keten wegwerken, producten zullen dan duurder worden. Combilo bestaat al bijna 100 jaar, ik heb het enorm naar mijn zin, we hebben een superteam waarvan ik zeker weet dat we ook al deze nieuwe uitdagingen aankunnen."

Dit artikel verscheen eerder in editie 10, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Ron Toet
r.toet@combilo.nl