Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Voorstelling van de Divisies Groenten en Fruit

Nieuwe organisatiestructuur BelOrta

Divisie Groenten en Divisie Fruit zijn nieuwe afdelingen in de hertekende organisatiestructuur van 2019. Ze zijn opgericht om voldoende focus te houden op enerzijds groenten en anderzijds fruit. Dit omwille van de specifieke aanpak die deze verschillende productgroepen vereisen en om ‘keten-geïntegreerd te kunnen werken’. Een aantal reeds bestaande activiteiten werd op deze wijze als één geheel gehergroepeerd, meldt BelOrta News nr 3. 

Sabine Devreese leidt de Divisie Groenten en Kris Jans de Divisie Fruit. De divisies hebben 5 grote werkdomeinen:

  • Organisatie van de dagdagelijkse verkoop
  • Backoffice met product- en verkoopadministratie
  • Onderzoek en ontwikkeling
  • Productmanagement en teleroverleg (PAG/TAG)
  • Globaal relatiebeheer en aanspreekpunt voor telers 

Vanuit de divisies is er in functie van de commercialisatie uiteraard een nauwe samenwerking met de afdeling Sales & Marketing.

Werking Divisie Groenten
Het commercieel team Groenten wordt aangestuurd door de divisiehoofden Maarten Verhaegen (vruchtgroenten) en Benny Cuypers (bladgewassen en vollegrondsgroenten). Dagelijks werken ze aan de realisatie van het commercieel beleid Groenten samen met
de supervisors verkoop: Kelly, Sanne, Raf, Guy, Bruno en Marc. Valerie zorgt voor de ondersteuning van het team.

De dagelijkse verkoop wordt georganiseerd door het commercieel team, samen met de backoffice onder leiding van Paul Liekens. Het commercieel team bekijkt aanvoer, heeft hierover contact met de telers, stuurt eventuele verpakkingen bij, zet indien nodig voorverkoop in en zorgt in specifieke segmenten voor een evenwichtig aanbod klok en bemiddeling. De bediening van de klok is in handen van het backofficeteam met Paul, Kristof, Koen, Celine, Stefanie, Ann en Betty. Er zijn ook steeds twee mensen van het commercieel team aanwezig in de verkoopzaal tijdens de klokverkoop.

Binnen BelOrta hebben we een grote rijkdom aan productreferenties, verpakkingen en bijhorende prijzen. Een correcte productadministratie in functie van alle tarieven per product is heel belangrijk voor de correcte verrekening naar teler en koper. Deze taak valt onder de hoede van Carl Verlinden.

Verder zorgt de backoffice ervoor dat alle bestellingen, leveringen, aan- en verkooplijnen, klachten en facturen goed geadministreerd zijn en verwerkt worden. Zij zijn zowel voor producenten als voor kopers een belangrijk aanspreekpunt. Zij zijn de verbindende schakel tussen keurders, het commercieel team en de boekhouding.

Het backofficeteam Groenten zit verspreid op twee locaties. Het grootste deel van de operationele werking gebeurt vanuit Sint-Katelijne-Waver. In Zellik zorgen Magda en Chris voor de bestellingen en facturatie en zijn zij ook het eerste aanspreekpunt aan het onthaal.

Onderzoek en ontwikkeling is een speerpunt binnen BelOrta. Voor Groenten is Ludo Van Kelst hiervoor verantwoordelijk. Ludo volgt, coördineert en stuurt het BelOrta onderzoeksteam aan in samenwerking met de verschillende onderzoeksinstanties zoals PSKW en Praktijkpunt witloof. Ludo is eveneens het aanspreekpunt voor de zaadhuizen en heeft een centrale rol binnen BelOrta wat productinnovaties en het bepalen van de rassen in de segmentatie betreft.

Werking Divisie Fruit
Ook voor de Divisie Fruit kozen we voor een duidelijk afgelijnde structuur: Laurent De Smedt stuurt het hardfruit (appel en peer) aan en Miguel Demaeght behartigt de coördinatie van het zachtfruit (aardbei, bessen en steenfruit). Beide divisiehoofden hebben samen met Kris Jans een sturende rol binnen het plan van aanpak.

In de dalperiode van de verschillende productgroepen, zetten we een door de Raad van Bestuur goedgekeurd commercieel plan van aanpak uit. Dit gebeurt in samenwerking met de afdeling Sales & Marketing en de leden van de PAG. Het commercieel beleid tekent de krijtlijnen uit waarin de commerciële medewerkers Jos, Johan, Daniel, Raf, Jeroen, Dries, Peter en Daan telkens voor hun klanten kunnen werken.

De gerealiseerde aanvoer en verkoop wordt op de juiste manier verwerkt door Werner Steenhout en zijn team met Heidi, David, Koen, Bart en Ronnie. Zij zorgen voor de coördinatie van de administratie en eventuele procesverbetering.

In ondersteuning van de Divisie Fruit spelen Mieke Thoelen en haar team met Brecht, Piet, Ingrid en Yves, een zeer belangrijke rol. Onder andere oogstramingen, aanvoerprognose, bewaarkwaliteit en productondersteuning behoren tot hun takenpakket. Binnen de tak onderzoek ligt de focus op diversificatie, zowel binnen een bestaande teelt als een nieuwe teelt.

‘Last but not least’, Sort & Pak Service. Dirk Luyck zorgt samen met Relinde en Heidi voor een correct functioneren van deze dochterfirma. Om de vele sorteer- en verpakkingsactiviteiten tot een goed einde te brengen, kunnen zij een beroep doen op vaste medewerkers, alsook uitzendkrachten. Het nauwgezet opvolgen van de klanteneisen gebeurt in constant overleg met de commerciële afdeling.

Productmanagement, teleroverleg (PAG/TAG) en relatiebeheer telers
Het beheer van het assortiment en hun verschillende verkoopsystemen maakt deel uit van het teleroverleg via PAG en TAG – product & teleradviesgroepen. De secretaris van de productgroep is een lid van het commercieel team en tevens productmanager van de betreffende productgroep. In de PAG en TAG komen verschillende onderwerpen aan bod: marktinfo en cijfers BelOrta, overzicht verschillende verkoopsystemen, kopersinfo, afspraken rond telersvergoedingen en marketingstrategie.

Verder zijn we gestart met proactief relatiebeheer naar de telers. Via gesprekken over meer strategische onderwerpen komen we de noden van onze telers nog beter te weten en kunnen we als veiling samen aan de toekomst werken. De centrale opvolging van het relatiebeheer gebeurt door Kris en Sabine.

De divisies Groenten en Fruit volgen het product dus van bij de start via onderzoek en ontwikkeling, over de productie bij onze telers tot aan de commercialisatie. Zo is de cirkel rond.

Bron: BelOrta News nr 3

Voor meer informatie:
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
2860 Sint-Katelijne-Waver 
T +32 (0)15 565 331
[email protected]   
www.belorta.be    



Publicatiedatum: