Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"tot nu toe hebben we elke week te weinig pepers gehad"

Omzetverlies specialties op horeca gedeeltelijk gecompenseerd door retail

Halverwege oktober nam de paniek in de Europese horeca weer toe door lockdowns. 

Danwille September van Yukon International merkte het direct. "Het was net op het moment dat onze verkoop van bloemen en babyleaf sinds juni weer op gang was gekomen."

De Yukon Group teelt een assortiment speciale Zuid-Afrikaanse mini-groenten met als specialiteit babyleaf, dat zij jaarrond aanbieden. Yukon International is de exporttak binnen de groep.

In de eerste weken van de lockdown, toen de deuren van restaurants en cateringbedrijven dichtgingen, stortte de verkoop van Yukon International in. "Ons bedrijf is een specialist in moeilijke producten: 100% luchtvracht van bloemen, babyleaf en exotisch fruit. En hoe verder we in het seizoen kwamen, hoe moeilijker het werd. Luchtvracht is nu nog steeds 70 tot 80% duurder en er zijn nog altijd geen rechtstreekse vluchten naar bepaalde landen met coronarestricties."

Regionaliteit van nieuwe lockdowns verzacht de klap
Sommige bestellingen vanuit de internationale horeca, een sector waarin Yukon International is gespecialiseerd, werden abrupt geannuleerd, maar gelukkig was de impact van de regionale lockdowns minder groot dan die van de harde lockdowns eerder dit jaar.

Yukon International zag een terugloop van 20% tot 30% in de omvang van hun bestellingen, maar deze daling werd gedeeltelijk gecompenseerd door bestellingen van internationale retailers.

De verwachting is dat er in de loop van de winter meer bestellingen komen vanuit deze hoek. "In ieder geval is geen enkele productlijn dit seizoen volledig gestopt en Yukon International heeft sinds Covid-19 elke week de handel kunnen voortzetten," zegt Danwille met enige opluchting.

Tijd van de chilipepers
"De vraag naar pepers ging helemaal door het dak heen," zegt Danwille. Heeft het hen verrast? "Nou, het is moeilijk om vooruit te plannen als er 100% groei is," lacht hij. "Tot nu toe hebben we elke week te weinig pepers gehad."

Yukon International levert groene en rode chilipepers, die in Europa niet veel worden geteeld vanwege de hoge eisen die aan de arbeidskrachten worden gesteld. Ze kopen hun pepers uit verschillende teeltregio's in het land, waaronder nieuwe aanplantingen in gebieden met een lage ziektedruk. "Ik denk dat steeds meer mensen geneigd zijn om pittig voedsel te eten. En, niet te vergeten natuurlijk, pepers zijn een zeer geconcentreerde bron van vitamine C."

Brexit
Brexit biedt Zuid-Afrika wellicht een kans om in de coulissen te wachten met aanvullende producten, mochten er zich complicaties voordoen bij de handel tussen het Verenigd Koninkrijk en Europa. Groentenleveranciers zoals Yukon International zijn in dat geval bijzonder goed gepositioneerd, aldus Danwille. "We staan klaar om te leveren aan het Verenigd Koninkrijk en we vliegen rechtstreeks naar het Verenigd Koninkrijk, wat een voordeel zal zijn voor het assortiment dat we op de markt brengen."

Het bedrijf heeft in de loop van hun twintig jaar in de AGF-sector een assortiment groenten opgebouwd dat het hele jaar door kan worden geleverd.

"We brengen een product op de markt dat goed is behandeld, maar het is meer voor ons dan dat: het komt uit een teeltsysteem waar de mensen ook goed zijn behandeld. Zuid-Afrika ligt goed op schema als het gaat om waar de wereld naartoe gaat op het gebied van ethiek en duurzame teelt van voedsel. Het gaat om meer dan alleen het product, het gaat ook om de mensen," besluit Danwille.

Voor meer informatie:
Danwille September
Yukon International
+27 21 863 0890
danwille@yukon.co.za
www.yukon.co.za

Publicatiedatum: