Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marokkaanse snoeptomaten doen niet onder voor Nederlandse

Tholen - Er staat een nieuw importseizoen voor de deur. Sterker nog, de eerste partijen kwamen in september alweer op de markt. Ook bij Growers United (voorheen DOOR)/Prominent waar de overlap tussen Nederlands product en importproduct voorspoedig verliep.

De Nederlandse coöperatie werkt dit seizoen opnieuw samen met QualiPrim, een van de grootste Marokkaanse tomatentelers. Het eerste succesvolle seizoen krijgt daarmee een vervolg en de snoeptomaten zullen weer exclusief via verkooporganisatie coöperatie Growers United in Europa verkocht worden.


De telers uit Nederland en Marokko leren van elkaar

Opmars Marokko
De tomatenteelt in het Noord-Afrikaanse land is de afgelopen jaren aan een flinke opmars bezig. Sinds 2015 heeft de import in Europa een stijgende lijn te pakken. De telers weten steeds beter aan de wensen van de handel en consument in Europa te voldoen, waardoor niet langer enkel tomaten uit Spanje en uit de belichte teelt in o.a. Nederland en België ’s winters hier in de schappen liggen.

Om zelf invloed uit te kunnen oefenen op de import, besloten de afgelopen jaren al meerdere Nederlandse telers en handelsbedrijven om er zelf te gaan telen of een samenwerking aan te gaan. Ook Growers United zocht naar samenwerking voor haar merk Prominent en op haar beurt was ook QualiPrim op zoek, vertelt Martijn Kesteloo, projectmanager van het Marokkoproject. “Wij wilden allebei jaarrond kwalitatief goede snacktomaten aan kunnen bieden en vooral ook een stevige positie in het snoeptomatensegment uitbouwen.”


QualiPrim beschikt zelf over 11.000 vierkante meter verpakkingsruimte voor o.a. tomaten, maar ook zachtfruit. De snoeptomaten worden exclusief door Growers United in Europa verkocht.

Sinds 2018 is Growers United voor haar merk Prominent ingestapt in dit segment. Kun je spreken van een inhaalslag? “Daar wil ik niet van spreken”, aldus Martijn. “Wij zijn in dit segment gestart en nu ontwikkelen we hierin een stevige positie. Wij brengen voor dit Marokkoproject een groot netwerk, met tal van ervaren tomatentelers, een brede marktbenadering en een goede positie in de Europese (retail)markt in.”

QualiPrim heeft de ervaring van het telen in Marokko. Ze telen al sinds 1990, o.a. tomaten, op inmiddels een areaal van 450 hectare waarop ook zachtfruit wordt geteeld in moderne kassen.

Samenwerking gaat verder dan verkoop
De samenwerking is gebaseerd op exclusiviteit, alle snoeptomaten van QualiPrim worden door Growers United verkocht. “Als een van de grootste tomatentelers van Marokko verdedigt QualiPrim die positie door jaarlijks te investeren in o.a. de juiste rassen, maar ook door te kiezen voor de juiste verkopende partij. Wij zijn blij dat Growers United dat voor QualiPrim is gebleken en dat het eerste seizoen goed is verlopen.”

De samenwerking is echter niet uitsluitend op commerciële basis gebaseerd. “Het gaat verder dan enkel de verkoop van de tomaten. Dat zou immers ook kunnen door ‘gewoon’ te importeren. Op die manier heb je echter minder controle en daar zochten wij wel naar.

Onze telers werken namelijk samen met de Marokkaanse telers door elkaar te adviseren en de producties en kwaliteit continu te verbeteren. Onze telers zien het dan ook niet als extra concurrentie, maar juist als een verlengstuk van de eigen teelt met een overlap aan het begin en het eind van het seizoen, als in Nederland de producties minder worden en Marokko op de markt komt. De overlap verloopt dit jaar voorspoedig. Daarbij hebben we van het eerste seizoen geleerd, waardoor we weten wat ons dit seizoen te wachten staat.”

Dicht op de bal
Naast de verkoop kijken Growers United en QualiPrim dus ook naar de rest van de keten. “Met beide keur- en voedselveiligheidsteams zitten we dicht op de bal en wordt er gezamenlijk nagedacht over nieuwe rassen en een langetermijnstrategie”, vertelt Martijn. “Voorafgaand aan ieder seizoen zullen we gaan kijken naar kansen op de markt. Nu zijn dat snacktomaten, maar in de toekomst kunnen het ook andere rassen zijn die wij naar Europa brengen.”

Niet naar Rusland? “Nee. Vanuit Marokko is het, in tegenstelling tot Europa waar de Ruslandboycot geldt, wel mogelijk om naar Rusland te exporteren, maar daar kijken wij niet naar.”

En zachtfruit, kijken jullie daarnaar? QualiPrim teelt immers ook aardbeien, frambozen, blauwe bessen en bramen. “Daar kijken wij niet naar. QualiPrim heeft hier een andere hechte samenwerkingspartner (red. BerryWorld).”


QualiPrim is een van de grootste tomatentelers van Marokko

Panel positief
In het eerste jaar van de brede samenwerking werd door QualiPrim en Growers United geïnvesteerd in de bestaande klanten. “Maar we konden ook een nieuw klantenbestand opbouwen met klanten die specifiek op zoek waren naar onze rassen. QualiPrim teelt Angelle en Sweetelle. Het netwerk van QualiPrim konden we gebruiken om nieuwe deuren te openen en vaste programma’s in de winter verder uit te bouwen.”

Wat daarbij helpt, is de erg goede kwaliteit van de snoeptomaten, al bestaan daar nog weleens twijfels over omdat ‘het van ver komt’. Onterecht, zag Martijn in het afgelopen seizoen. “Wij hebben toen wekelijks een onafhankelijk panel de smaak en kwaliteit laten testen. De kwaliteit en smaak deden daarin zeker niet onder voor Nederlands product.”


Het merendeel van de snoeptomaten uit Marokko wordt in Nederland verpakt

Vlaggetje
Zo snel mogelijk na de oogst gaan de tomaten op transport naar Nederland. De verkopers bij Growers United verdelen in de tussentijd de verkochte volumes per (eind)klant, zodat ze na aankomst direct in de gewenste verpakking verwerkt kunnen worden.

Dat alles straks in de nieuwe verpakkingshal van Growers United waaraan momenteel de laatste hand wordt gelegd. Een klein deel wordt ook in Marokko verpakt, waar QualiPrim over 11.000 vierkante meter verpakkingsruimte beschikt, goed voor het verwerken van 60.000 ton tomaten en zachtfruit. “Alles hangt bij het verpakken af van de specificaties van de klant. Een ding is zeker: de herkomst van de tomaten staat er altijd op. Maar zoals uit de testen met het panel al bleek: zonder vlaggetje of land op de verpakking zie of proef je geen verschil.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 10, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Growers United
www.growersunited.nl

Martijn Kesteloo
[email protected]