Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Thijs van de Westelaken, mede-eigenaar Globe Plant:

"De vraag van onze klanten wordt specifieker"

Tholen - Thijs van de Westelaken begon jaren geleden als stagiair bij het familiebedrijf Globe Plant. Zijn enthousiasme voor het opkweken van planten ontstond tijdens zijn stage en het enthousiasme is nooit meer weggegaan.

Inmiddels werkt hij als teeltmanager en sinds 1 juli mag hij zich mede-eigenaar noemen van het bedrijf samen met Vera, Paul en Johan Grootscholten. Met een grote glimlach vertelt Thijs: “Ik voel me echt heel goed hier, het voelt een beetje als thuis komen.”

Na het afronden van zijn stage schreef Thijs een advies aan het bedrijf waarin hij afsloot met de zin: ‘Mijn droombaan is het opkweken van groenteplanten.’ Die droom is inmiddels uitgekomen en het viertal timmert samen hard aan de weg.

Wensen worden specifieker 
Er zijn uitdagingen genoeg binnen Globe Plant, maar een gezonde plant gestuurd naar klantwens blijft het belangrijkste: “De absolute uitdaging voor ons is natuurlijk een gezonde plant die aansluit op de wensen van de klant. Om dat te realiseren, gaan we goed met de klant in gesprek. We luisteren naar zijn of haar behoeftes en komen zo tot een plan. Dat is, denk ik, ook wel de toekomst, steeds vaker alles op elkaar afstemmen. De wens van de klant wordt steeds specifieker”, vertelt Thijs.  

Kleinere paprikaplant
Het viel Thijs vorig jaar op dat enkele telers met de vraag kwamen voor kleinere paprikaplanten dan de standaard. “Dit jaar zie ik dat ook weer terug. We hebben altijd specifieke klanten gehad met deze vraag, maar het worden er nu steeds meer. Deze behoeften van de klant lijkt zich voort te zetten. Het is interessant dat er steeds nieuwe vragen vanuit de markt blijven komen. Het biedt voor ons nieuwe mogelijkheden en ook nieuwe klanten. Daar zijn we blij mee.” 

“Geen klanten toelaten, voelde heel ingrijpend”
Hygiëne is heel belangrijk binnen het bedrijf. Er wordt, meer dan ooit, goed op de hygiëne gelet. Thijs legt uit: “Een van de ingrijpende maatregelen die we hebben genomen, is dat we geen externe bezoekers meer toelaten op het bedrijf. Ook kleed iedereen zich om op het bedrijf in bedrijfskleding en bedrijfsschoenen. De stap om geen klanten meer op het bedrijf toe te laten, vonden we heel ingrijpend.”  

Voor Thijs voelt deze keuze heel tweeledig: “Het liefste zien we onze klanten gewoon langskomen. Zij willen graag onze planten zien, het zijn tenslotte hun ‘baby’s’. Voor ons voelt het dubbel dat we dat contactmoment niet kunnen hebben. Gelukkig kunnen we een hoop oplossen met de moderne technologie en videobellen we erop los. Het biedt een mooie uitdaging om met de nieuwe klanten net zo’n vertrouwelijke band op te bouwen als de bestaande.”  

Duurzaamheidsscore
“We spreken van geluk dat we gebruik kunnen maken van aardwarmte”, vertelt Thijs. Dat levert namelijk een aanzienlijke bijdrage aan de duurzaamheidsscore van het bedrijf. Wanneer alles goed werkt, wordt er geen gebruik gemaakt van de ketel. Globe Plant maakt met 10 andere tuinders gebruik van de aardwarmte. Thijs legt uit: “We boffen want al deze tuinders maken op verschillende momenten in het seizoen gebruik van de warmte. We wisselen elkaar mooi af.” 

Blik op de toekomst 
“Over 30 jaar hebben we nog steeds een mooie en bloeiende kwekerij. We blijven klantgericht de planten produceren. Ikzelf ben er dan nog zeker bij. Tegen die tijd ben ik 64, dan kan ik nog wel 10 jaartjes mee”, lacht Thijs.  

Voor meer informatie: 
Globe Plant 
www.globeplant.nl  
globeplant@globeplant.nl 
+31 (0) 181 40 90 90 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven