Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spaanse tomaten volle maand vroeger op de markt tegen hoge prijzen

Tomatentelers in Almería zijn een volle maand eerder in productie dan normaal. De telers proberen zo vroeg mogelijk de markt te betreden om de hevige concurrentie uit Marokko en Turkije voor te zijn. De prijzen voor de tomaten uit Almería zijn momenteel ook hoger dan begin vorig jaar, omdat het aanbod uit Nederland enigszins onverwacht fors afneemt door een vervroegd einde van het zomerseizoen, analyseert Virginia Artero van Nationwide Produce.

"Normaal beginnen we in Almería de trostomaten eind oktober te oogsten of zelfs in de tweede week van november", zegt Virginia Artero, salesmanager bij Nationwide Produce Spain. “Maar nu brengen we al meer dan tien dagen trostomaten van zeer goede kwaliteit op de markt. Dat heeft veel te maken met het mooie weer van deze weken, met warmte overdag en de milde temperaturen ‘s nachts. De grote supermarktketens in Europa hadden beslist niet verwacht dat Almería zo snel van start zou gaan, waardoor ze hun planning nu volop aan het reorganiseren zijn om hier tomaten te komen laden.”

Marokko en Turkije
“Maar de belangrijkste reden voor dit vroege begin is dat veel telers op de markt proberen te komen met hun tomaten vooraleer de aanvoer vanuit Marokko en Turkije losbarst”, zo zegt Virginia Artero. “We zoeken naar manieren om het hoofd bieden aan de concurrentie uit Marokko. Eerder van start gaan is daar een mooi voorbeeld van, want op deze manier vatten de supermarkten hun programma’s bij ons eerder aan. Er mag ook niet vergeten worden dat het afgelopen seizoen helemaal niet gemakkelijk was voor de telers om het hoofd boven water te houden door de concurrentie uit derde landen, de gestegen kosten en de grotere plaagdruk.”

“Wie op dit moment trostomaten heeft, zet die meestal af onder een programma of op de Spaanse markt, maar de tomaten doen het ook heel goed op de spotmarkt. Er is immers een productietekort dat niemand had verwacht, en ik zie dat daar redelijk goed gebruik van wordt gemaakt.

Nederland is eerder dan normaal van de markt vanwege de hete zomer aldaar. In Polen zien we een gelijkaardige situatie. De hoge temperaturen zorgden voor grote oogsten aan het begin van de zomer, zodat er nu nog nauwelijks product is, en wat er nog is, is niet meer van zo’n beste kwaliteit.

Daarom behaalt de losse tomaat op de Europese markten prijzen van ongeveer €6 per doos, terwijl er vorig jaar begin oktober €3 euro voor werd betaald. Toch denk ik niet dat de prijzen lang zo hoog zullen blijven, want er zijn dit jaar toch aanzienlijk meer vroege tomaten in Almeria aangeplant.”

Naast filialen in Nederland heeft het Engelse bedrijf Nationwide Produce een kantoor in Almería, waarbij de tomaat een van de belangrijkste producten is. Het bedrijf teelt ook aardappelen, uien en wortelen in het Verenigd Koninkrijk en importeert en exporteert fruit zoals citrus en exoten. 85% van de tomaten uit Almería die het bedrijf op de markt brengt, zijn bestemd voor de Britse markt. Een deel gaat ook naar Nederland en de Scandinavische landen. Nationwide Produce verdeelt de tomaten onder zijn eigen merk, maar promoot ook de merken van zijn leveranciers.

Dalend areaal tomaat
Het tomatenareaal daalt opnieuw in Almería. In het oosten van de provincie, vooral in de buurt van Níjar, waar traditioneel veel tomaten werden geplant vanwege het zoutgehalte in de bodem, zie je steeds vaker andere groenten groeien zoals komkommers, paprika’s, courgettes of aubergines. De hoge productiekosten en de lage rendabiliteit van de tomatenteelt door plagen die steeds moeilijker te bestrijden zijn, zoals Tuta absoluta en de dreiging die uitgaat van ToBRFV, doen de telers uitkijken naar andere gewassen. Maar ook de hevige concurrentie van onder meer Marokko is spelbreker.

“Veel Europese landen, vooral het Verenigd Koninkrijk, richten hun blik steeds meer op Marokko, dat vast en zeker een goede tomaat op de markt brengt, maar waar geen controle is op de zaden, het gebruik van gewasbeschermingsproducten of de MRL's zoals in Spanje. Tomaten uit derde landen worden steeds populairder bij Europese importeurs. Het is zeker zo dat onze rol in de tomatensector aan belang heeft ingeboet, maar we blijven toonaangevend in de teelt en afzet van groenten”, besluit Virginia Artero.

 

Voor meer informatie:
Virginia Artero
Nationwide Produce PLC
Tel: +34 950 483 026 (Spanje)
virginia@nationwide-espana.com
www.nationwideproduce.com

Publicatiedatum: