Perceptie investeerders over indoor farming: "Schattige millennials met kleine teeltbedrijfjes"

Contain is een technologische financieringsplatform voor de indoor teelt. Het bedrijf werd opgericht omdat men zag dat 75% van de indoor telers op zoek waren naar investeerders, maar dat velen geen geld kregen bij traditionele landbouw- en zakelijke banken. Oprichter en directeur van Contain, Nicola Kerslake, vertelt:

"De vraag voor ons is: 'Hoe helpen we indoor telers aan de beste investeringsopties?' We hebben een geautomatiseerd leaseplatform waar indoor telers een aanvraag kunnen doen. Onze algoritmes creëren dan een match met een van de huidige 18 geldschieters. Dit varieert van kleine winkels met twee personen tot een aantal van de grootste banken ter wereld."

Het bedrijf wil samenwerken met iedereen in de indoor teeltsector en wil telers helpen met hun uitdagingen. "We zijn erop gericht langdurige relaties aan te gaan met telers. We staan naast onze klant tijdens het hele proces."


Nicola Kerslake (bron: Larta Institute)

Een ondernemingsplan van 60 pagina's
De meeste investeerders wonen in een wereld met regelgeving en moeten voldoen aan een aantal eisen voordat ze een lening kunnen verstrekken. Veel indoor telers staan er nu anders in dan vroeger. Aan de andere kant ziet het bedrijf veel mensen die niet gewend zijn om om te gaan met commerciële leningverstrekkers. Ze snappen de criteria niet. 

"We proberen telers te helpen vertrouwd te raken met de positie die ze moeten innemen voor ze een leaseovereenkomst tekenen. We hebben een rekentool op onze website die de kansen berekent op een leaseovereenkomst via ons. Daarnaast is er een blog waarin de criteria worden besproken. We zien vaak dat telers denken dat ze zelf weinig hoeven in te leggen, maar dat is niet zo bij commerciële leaseovereenkomsten. Over het algemeen moet je zelf minstens 20% inleggen.

Ook zien we dat telers het benaderen als investering in aandelen. Investeerders zijn niet geïnteresseerd in een ondernemingsplan van 60 pagina's. Ze kijken naar andere zaken, zoals of er voldoende vermogen is om door de openings- en opschaalfases heen te komen."

De aandacht trekken van investeerders 
Kerslake vervolgt: "We moedigen nieuwe telers aan om klein te beginnen, want dat is voor een investeerder veel interessanter dan een teler zonder ervaring die een kas van vijf miljoen dollar wil bouwen. Vaak is het ook lastig voor een teler om een ondernemingsplan samen te stellen. Veel telers hebben geen teeltervaring. Je moet eerst aan geldschieters kunnen bewijzen dat je een betrouwbaar product kunt versturen. Later kun je dan je bedrijf professionaliseren met zonne-energie, detailhandelgegevens en verschillende andere zaken."

Voorkeuren en financieringsbehoeftes
Contain heeft contact gehad met 400 telers in de regio. Het bedrijf heeft daardoor behoorlijk wat informatie verzameld over financieringsbehoeftes en voorkeuren. De relatie tussen de teler en de geldschieter wordt bepaald door algoritmes. Kerslake: "Door patroonherkenning hebben we ook geleerd wat een geldschieter nodig heeft om zich comfortabel te voelen met de sector. De nieuwigheid van een sector bepaalt mede op welke manier leaseovereenkomsten worden geprijsd. In het bijzonder als het aankomt op apparatuur en telers. De meer gevestigde telers en de bekendere apparatuur krijgen over het algemeen betere tarieven."

“We zijn erg direct richting geldschieters over waar de sector wel en niet uit bestaat. Sinds COVID-19 is de indoor teelt een veel interessantere sector geworden voor geldschieters. Er wordt in de media niet veel gesproken over investeringen buiten durfkapitaal en aandelen om. Aan de andere kant zijn er veel teeltbedrijven die snel worden opgestart met allerlei soorten investeringen, van leningen tot beurzen. Veel indoor telers zullen nooit in zee gaan met durfkapitaalinvesteerders, maar we zien wel dat mensen meer tijd en energie besteden aan het zoeken naar geldschieters. Wat voor hen niet de optimale route is," aldus Kerslake. 

Telers en geldschieters bij elkaar brengen
Het bedrijf werkt nauw samen met allerlei soorten telers, van kleine telers tot enorme bedrijven, ledverlichtingsleveranciers en andere soorten apparatuur waar kapitaal voor nodig is in een teeltbedrijf. "We informeren de geldschieters over de reikwijdte van de sector. De uitdaging bij de meesten is hun perceptie van de sector. Ze denken aan schattige millennials met kleine teeltbedrijfjes. Wat uiteraard lang niet altijd zo is, zeker niet in de commerciële sector."

"Geldschieters zien de grote indoor teeltbedrijven in hun conferentieruimtes aan de ene kant en de kleine teeltbedrijven in de gemeenschappen aan de andere kant. Voor hen is er daartussen niks. We zeggen altijd dat we ons richten op de 99% die nooit bij durfkapitaal in de buurt komen. Dat er in de media zo weinig wordt gesproken over de sector is echt een probleem als het op financiering aankomt. Investeerders denken dat 'SoftBank de sector al in handen heeft'. Maar dat is niet zo," zegt Kerslake.

Voor meer informatie:
Contain Inc.
Nicola Kerslake
nicola@contain.ag
www.contain.ag 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven