Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Troy Muyshondt, Dockflow:

“Digitalisering maakt logistieke sector vooral efficiënter”

Tholen - Bij zijn studie recht raakte Troy Muyshondt bezeten van de logistieke sector, vooral de zeevracht. Na zijn studie ging hij aan de slag als advocaat in het maritiem recht maar de innovaties trokken hem meer. Een nieuwe studie en een eindwerk over Blockchain in de logistieke sector brachten hem in contact met Michiel Valee die hetzelfde onderwerp had gekozen rond Blockchain. Daar, onder de koffie door in Antwerpen, ontstond het idee van een eigen bedrijf: Dockflow. Kort daarna kwam ook Pauline van Ostaeyen erbij in het team.


Troy Muyshondt, Michiel Valee en Pauline van Ostaeyen

Dat was ongeveer drie jaar geleden. Dockflow begon toen als consultancy bedrijf voor de logistieke sector  en daar werd al snel duidelijk voor Troy dat veel processen efficiënter konden. Hierdoor ging Dockflow zich richten op het ontwikkelen van een platform dat de beschikbare data inzichtelijk moest maken voor de betrokken partijen. “Ons doel is vooral om een tool aan te bieden aan de expediteurs,” vertelt Troy vanuit zijn kantoor in Antwerpen.

“Die tool bestaat er uit om alle beschikbare data die voorhanden is van verschillende partijen te verzamelen en te visualiseren in een programma. Een reefercontainer valt te vergelijken met een zwarte doos waarvan je niets weet op het moment dat deze vertrekt. Waar bevindt de container zich? Wanneer wordt hij verwacht in de haven? Wat is de temperatuur van de producten in de container? Welke documenten zijn gekoppeld aan deze container en welke andere partijen hebben ook inzicht in de status? Al die gegevens die hier een antwoord op kunnen bieden, verzamelen wij.

Dat zijn vaak gegevens van bijvoorbeeld de rederijen of terminals maar ook vanuit sensoren die aangebracht kunnen worden op en in de container. Dat doen we vooral door samen te werken met de partijen. Het is uiteindelijk hun data die we inzichtelijk willen maken voor hun eindgebruikers. Daarvoor hebben we soms ook interessante samenwerkingen waar we absoluut het verschil mee kunnen maken. Zoals met Spire, die verzamelen data van hun satellieten en kunnen een heel accuraat beeld geven van de positie van een container, beter dan andere programma’s die dat doen.”

Door van meer plaatsen gegevens te verzamelen, kan Dockflow een aantal blinde vlekken op de route van de container tegengaan. “Veel van de informatie is nog afhankelijk van menselijke input in het systeem. Wat ook speelt, is het gebruik van 2G en 3G waar sensoren soms data kunnen verliezen. Daarnaast lopen we in de toekomst de kans dat de nu beschikbare data van rederijen straks gemonopoliseerd wordt door deze bedrijven voor een eigen platform.”


Alles overzichtelijk op een platform

Voorkomen is beter dan genezen
Data verzamelen en inzichtelijk maken. Dat klinkt bekend en er zijn ook meerdere partijen op de markt die zich op deze relatief nieuwe markt storten. “Ik hoor veel logistieke partijen wel eens de opmerking maken dat er weer een platformpje bijkomt. Wij hebben echter een andere insteek voor ogen met het samenbrengen van deze informatie en dat is voornamelijk partijen samenbrengen en zo de logistieke keten efficiënter maken. Zo kunnen we bijvoorbeeld productverlies voorkomen met dit programma. Als een expediteur ziet dat er sprake is van temperatuurverlies in de container, kan hij contact op nemen met de rederij. In 7 van de 10 gevallen is schade daarmee te voorkomen.”


Monitoren van temperatuur in de reefercontainer

Meerwaarde
Concurrentie is echter een goed teken. Geen concurrentie is immers geen markt. “De containermarkt, zeker voor de grote rederijen, is momenteel ver verzadigd en horizontale groei is moeilijk. Dat is ook het geval bij expediteurs, een markt die nog altijd met 4,5% groeit per jaar. Je kan dan twee dingen doen. Of je gaat je onderscheiden op prijs of op service en diensten die je kan aanbieden. Dat eerste doet men niet graag en bij dat tweede valt juist veel te winnen. De hele marktsituatie maakt het voor ons als bedrijf razend interessant om alle problemen in de sector onder de loep te nemen en te komen met oplossingen. Dat werd tijd ook. De enige grote radicale verandering die de sector immers ooit heeft gezien, was de introductie van de container zelf. Nu is het de beurt aan de digitalisering om de sector efficiënter te maken.”

Nieuwe ontwikkelingen
Onder het mom dat software nooit af is, werkt ook Dockflow verder aan nieuwe features op hun platform. “We zijn nu met drie nieuwe ontwikkelingen bezig,” vertelt Troy. “Zo willen we het makkelijker maken om verzekeringen af te sluiten voor een lading omdat dit nu op een zeer omslachtige manier gebeurt. Daarnaast willen we de kostbare rapporten van inspecties toevoegen aan de containers. Deze partijen controleren de inhoud voor verzending en vaak eindigt hun verslag daarvan op de planken. Door deze te digitaliseren, willen we dit inzichtelijk maken voor de betrokken partijen. Als laatste gaan we inzicht geven in de intermodale routes van containers. Wat is de meest efficiënte manier van transport tussen A en B. Niet alleen in prijs en reistijd maar ook gezien de milieu-impact daarvan. Ons uitgangspunt blijft dat we vooral een platform bieden voor de zeevracht maar wel van begin tot einde.”

De nieuwe ontwikkelingen staan bij Dockflow echter even in de ijskast. “Door het coronavirus kunnen we de noodzakelijke bezoeken hiervoor niet afleggen en dat is wel nodig. Wel hebben we tijdens de crisis de data inzichtelijk gemaakt voor containers die vast stonden in enkele havens. Dat werd immers een groot probleem omdat er boetes kwamen voor containers die er vast stonden. Hier hebben we veel positieve reacties op gekregen.”

Pionier
Troy merkt dat veel mensen het idee hebben dat zulke ontwikkelingen al veel verder zijn dan eigenlijk het geval is. “Het klinkt simpel maar het staat allemaal nog in de kinderschoenen. Ongeveer anderhalf jaar geleden hebben we het systeem geïntroduceerd op de markt. De digitalisering biedt daarin niet alleen mogelijkheden voor groei maar ook om de logistieke sector verder te optimaliseren. Dat blijft ons voornaamste uitgangspunt.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Dockflow
Troy Muyshondt
troy@dockflow.com 
www.dockflow.com