Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt aardbeien

De aardbeien lijden onder het coronavirus. Omdat consumenten in deze dagen kiezen voor fruit dat langer houdbaar is, gaan ze aan de aardbei voorbij. In Spanje zorgt dat er nu voor dat het aanbod hoger is dan de vraag en dat de telers in Californië aan het koorddansen zijn om de balans niet om te laten slaan in een overproductie. In Frankrijk is het echter de omgekeerde wereld. De oproep van de regering om lokale producten te kopen en de afnemende import van Spaanse aardbeien is het aanbod nu ingehaald door de vraag.

Nederland: zonnige start Hollandse kasaardbeien
De start van het Hollandse kasaardbeienseizoen verloopt volgens Hollandse handelaren makkelijker dan de jaren ervoor. De groei van het Hollandse kasaardbeienareaal is lang niet zo exceptioneel geweest als de jaren hiervoor en met het Spaanse en Marokkaanse seizoen dat eerder afliep als gevolg van het slechte weer en de tekorten aan plukkers, werd de switch naar het Hollandse seizoen snel gemaakt. De vraag naar Pasen toe was traditiegetrouw goed, maar ook het verval na Pasen was lang niet zo groot als andere jaren waardoor de volumes vermarkt kunnen worden voor redelijke prijzen. Met het goede weer van volgende week, Moederdag en ook de Noorse feestdag in het vooruitzicht zien de vooruitzichten aan de vraagkant er gunstig uit. De daghandel is nu iets onder druk komen te staan - met uitbetaalprijzen tussen de 2,40 en 2,80 euro per kilo, maar daar maken de Hollandse handelaren zich voor de komende week geen enkele zorgen over.

België: seizoen goed uit de startblokken gekomen
Het Belgisch aardbeienseizoen is goed gestart. De kwaliteit was goed, maar ook de prijzen lagen op een consumentvriendelijk niveau. Tot op heden liep de afzet van Belgische aardbeien goed. Dit komt deels omdat de Belgische retail vroeger omgeschakeld is naar lokaal product. Ook hebben de Belgische aardbeien kunnen meeliften op de toegenomen AGF-verkoop van de supermarkten vanwege de coronocrisis. Nu beginnen de volumes te stijgen en moet de export op gang gaan komen, maar omdat de exportmarkten ook vanwege het coronavirus verstoord zijn en allemaal in een ander stadium van verstoring zitten, kan dat lastig worden.

Duitsland: aardbeienmarkt in balans
Ondanks de licht bedrukte stemming ten tijde van corona is het Duitse aardbeienseizoen in volle gang. Binnenlands product is sinds enkele weken op de markt, tegelijkertijd worden ook Nederlandse aardbeien verkocht. Het paasweekend zorgde ook dit jaar voor een zichtbare afzetpiek en een verhoogde vraag. Ondanks alarmerende berichten over een tekort aan plukkers en exponentiële prijsstijgingen liggen de aardbeienprijzen op hetzelfde niveau als vorig jaar, meldt een handelaar uit Düsseldorf. 

Ondanks de gestage uitbouw van de bedekte teelt in Duitsland, zijn het met name vollegrondsaardbeien die de handel domineren. "Voor kas- en tunnelaardbeien zijn we nog altijd op Nederland en België aangewezen", aldus een handelaar. Qua rassen is het vrijwel uitsluitend Elsanta en Sonsation dat de klok slaat. Het lijkt vooralsnog ondenkbaar dat de aardbei op termijn het hele jaar door uit Duitse teelt kan worden aangeboden. Dit ligt mede aan de hoge (niet gesubsidieerde) energiekosten in Duitsland, die niet zelden vijf keer zo duur zijn als in Nederland. Dit zorgt ervoor dat nieuwe teeltconcepten, zoals belichte teelt, nauwelijks rendabel zijn. 

Aardbeien zijn ondanks de hoge populariteit relatief gezien een goedkoop product, waardoor hogere productiekosten moeilijk in de verkoopprijs kunnen worden doorberekend, bevestigt een teler. Om die reden is men terughoudend met seizoensverlengingen. "De handel geeft nog altijd de voorkeur aan goedkopere importaardbeien."

Frankrijk: plotselinge ommezwaai op binnenlandse markt
De aardbeienmarkt heeft te lijden gehad onder het coronavirus. Consumenten waren niet geïnteresseerd in het fruit en gaven de voorkeur aan basaal en lang houdbare groenten en fruit. Die situatie veranderde vrij plotseling en de vraag overtrof het aanbod van Franse aardbeien wat zorgde voor hogere prijzen. Reden voor die scherpe U-bocht in de markt was de oproep van de Franse regering om meer Franse producten te consumeren en een afnemende import van buitenlandse aardbeien. Vooral de Spaanse import nam fors af door een tekort aan arbeidskrachten in dat land. 

Spanje: vrees voor afnemende arealen in de toekomst
De ineenstorting van de aardbeienprijzen door de genomen maatregelen tegen het coronavirus, vooral voelbaar in de laatste dagen, hebben sommige telers in Huelva doen besluiten om de resterende aardbeien op het veld te laten voor wat ze zijn met nog anderhalve maand te gaan in het seizoen.

Hoewel dit een jaar is geweest met een lager volume door de weersomstandigheden (meer regen en lagere temperaturen dan normaal) is het aanbod groter dan de vraag. Door de huidige prijzen wordt er gevreesd dat het areaal in de toekomst zal afnemen. Ondanks de situatie gaan de bedrijven door met plukken en verpakken om toch de producenten te stimuleren voor het nieuwe seizoen. Een ander kooppatroon van de consument door de lockdown en het wegvallen van de horeca heeft gezorgd voor een dalende vraag naar aardbeien. De consument heeft immers de voorkeur voor fruit dat langer houdbaar is om het aantal bezoeken aan de supermarkt te verminderen. Dan is er nog het tekort aan arbeidskrachten die men probeert op te lossen door mensen aan te nemen uit sectoren waar momenteel geen werk meer is. Maar als deze mensen zich al bij de teler melden, vallen ze na een paar dagen al weer uit omdat ze niet gespecialiseerd zijn in dit werk en er geen ervaring in hebben.

Italië: Noord-Italië gestart met seizoen
De aardbeienoogst in Basilicata, een regio met 830 hectare aan aardbeien, heeft nu 60% van het totale volume voor dit jaar geoogst. het seizoen loopt door tot de eerste dagen in juni. De prijzen voor de Italiaanse aardbeien ligt tussen de 2,50 en 3,50 €/kg. De laatste week is de vraag vooral gestegen vanuit de markten in Noord-Midden Italië. In Campania is er een daling in het volume. De vraag is momenteel ook hoger dan het aanbod wat zorgt voor hogere prijzen. Met het zomerse weer ligt is de vraag gestegen.

In Noord-Italië is de pluk van aardbeien onder de tunnels gestart waar veel telers variëteiten planten met een hoog suikergehalte. De prijzen zijn goed maar rond Pasen klaagden veel afnemers dat ze te hoog waren. Met de teelt onder tunnels en hydrocultuur in kassen zijn enkele aardbeientelers in staat om de markt voor 7 maanden te voorzien van Italiaanse aardbeien.

Turkije: stijgende vraag uit Rusland
De Turkse aardbeien profiteren op het moment van wat moeilijkheden in de oogst in buurland Griekenland en een groeiende vraag naar aardbeien op de Russische en Belarussische markt. Een Turkse teler ziet kansen voor zijn aardbeien aangezien er met de volumes niets mis is. Er zijn echter wat uitdagingen in de oogst van de Turkse aardbeien en het transport. “Aardbeien moeten op dezelfde dag geplukt, verpakt en verstuurd worden,” vertelt de teler. Als er ergens in kink in de kabel komt, loopt het al mis. Daarnaast kunnen we geen vertragingen in het transport hebben omdat het zo’n delicaat product is.” De teler verscheept zijn producten voornamelijk naar de Oost-Europese markt.

China: hoge volumes maar weinig vraag
De laatste paar maanden is de verkoop van aardbeien in de Chinese markt matig. Het seizoen begon goed in januari, toen er veel vraag naar aardbeien was vanwege Chinees Nieuwjaar. Tijdens deze tijd doen aardbeien het altijd goed en worden veelal verkocht in mooie verpakkingen. De drukste periode van de oogst valt altijd tussen januari en maart. Dit jaar was het weer erg gunstig voor aardbeien en daarom was er in de meeste gevallen een hogere opbrengst dan vorig jaar.

Echter ging het bergafwaarts met de verkoop midden februari toen het coronavirus zich verder verspreidde in China. Het werd veel lastiger om de aardbeien te transporteren en genoeg werknemers te vinden om te plukken. Daardoor ging een groot deel van de oogst verloren, omdat aardbeien maar een korte houdbaarheid hebben en veelal op het land bleven liggen of na het oogsten niet vervoerd konden worden. Nadat alles weer onder controle was, konden verkopers zich weer snel herstellen met nieuwe aanvoer van verse aardbeien. Echter bleef de vraag achter, waardoor de prijs voor aardbeien lager uitviel dan vorig jaar. 

Mexico: ondanks arbeidstekorten geen vroegtijdig eind van het seizoen
Het aardbeienseizoen in Mexico is bijna afgelopen. De Baja-variëteit loopt nog tot de tweede week van mei. De grootste volumes worden tussen oktober en maart geëxporteerd terwijl het overgrote deel van de volumes in april en mei bestemd zijn voor de binnenlandse markt. Hoewel er export is naar 38 verschillende landen gaat 97% naar de VS en Canada. Het coronavirus heeft dit seizoen gezorgd voor sterke schommelingen in de prijs en ook in de export. Er kwam echter geen vroegtijdig eind aan het seizoen door arbeidstekorten die er nu zijn. 

Verenigde Staten: overproductie dreigt
De aardbeien op de Noord-Amerikaanse markt komen nu vooral uit Californië die de markt bijna voor zichzelf heeft op het moment. De volumes zijn ruim aanwezig, te ruim volgens sommige telers en handelaren. Zij vrezen een overproductie in de komende weken, niet alleen door het warme weer in Californië die de volumes van aardbeien rond Salinas/Watsonville en Santa Maria kan verdubbelen maar ook door het wegvallen van de foodservice. Aardbeienvoorraden uit Oxnard worden al gedeeltelijk naar de verwekende industrie gestuurd om de balans tussen vraag en aanbod die er momenteel is op de markt te behouden. Door promotiecampagnes in de VS probeert de industrie de verkoop van aardbeien in de retail te bevorderen en dat gaat goed. Vraag en aanbod zijn momenteel in balans en de prijzen daarmee stabiel. De telers kijken wel met spanning naar de start van het kersenseizoen in Californië. Die zouden de vraag naar aardbeien kunnen drukken, vooral omdat de exportmogelijkheden dit jaar beperkt zijn door het coronavirus waardoor meer kersen op de binnenlandse markt belanden. Maar voor het zover is staat Moederdag nog voor de deur. In de VS een belangrijke dag die traditioneel de verkoop van aardbeien doet stijgen.

Australië: start seizoen in Queensland
Het aardbeienseizoen is van start gegaan in het noorden van het land in Queensland waarbij enkele telers in de markt blijven tot oktober. Australië is echter een land dat jaarrond productie heeft van aardbeien vanuit de verschillende regio's. De volumes zijn in het jaar 2018-2019 met 18% gedaald ten opzichte van vorig jaar naar 76.604 ton. De waarde zakte met 12% naar 392.4 miljoen AUD (236,2 miljoen euro). Slechts een klein deel is bestemd voor de export (3.685 ton). 88% van de aardbeien is bestemd voor de versmarkt waarvan 85% retail en 15% foodservice.

Voor volgende week: Overzicht wereldmarkt ananas