Retailers proberen de harten van het winkelend publiek te veroveren met favoriete items voor Valentijnsdag. Aardbeien zijn momenteel dan ook ruim vertegenwoordigd op de markt.
Druiven, Honeycrisp-appelen, blauwe bessen, frambozen, bramen, perziken, mango's, mandarijnen en nectarines verleiden consumenten tot het kopen van gezonde, zoete traktaties. Voor degenen die hun geliefde liever met een hartig gerecht verrassen, is er een ruime keuze aan uien, aardappelen, kool, wortelen, asperges, bloemkool en champignons.
Het totale aantal advertenties bedroeg deze week 340.194, een toename van 3% ten opzichte van de 329.359 advertenties van vorige week. Het totale aantal advertenties per productgroep: fruit 184.855 (54% van alle advertenties), uien en aardappelen 35.174 (10%), groenten 107.940 (32%), kruiden 1.009 en sierplanten 11.216 (3%).
Het aantal advertenties voor biologische AGF bedroeg 41.744 en dus 12% van het totaal. Hierna volgen de prijzen van de voornaamste geadverteerde producten (in meer dan 3.000 winkels) vergeleken met dezelfde week vorig jaar. De opvallendste prijsstijgingen deze week waren die voor bramen (+27%), Navelsinaasappelen (+25%), rode pitloze druiven (+18%), mandarijnen (+17%) en D'Anjou-peren (+11%).
Opvallende prijsdalingen werden gezien bij blauwe bessen (-17% en biologisch -10%), appelsap (-12%). De prijzen van uien en aardappelen stegen echter. 910 gram rode uien werden 12% duurder en 1.360 gram gele uien 10%. Er waren weinig opvallende prijsdalingen. Selderij werd deze week 18% duurder, sla 14% en oranje paprika's 10%. De prijzen van asperges daalden daarentegen met 10% en ook sperziebonen werden 13% goedkoper.