Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kees de Wit, Dammis van der Staay en Philip Smits in Kersteditie Primeur

In de kersteditie van Primeur staan uitgebreide interviews met onder meer Kees de Wit, Dammis van der Staay en Philip Smits.

Zo blikt Kees de Wit terug op zijn plannen met The Greenery na de overname van Van Dijk Delft:

“In mijn ideale beeld kreeg The Greenery een positie in de markt met een goede 50% met de producenten als eigenaar, waarbij er daarnaast ruimte was voor tien tot vijftien gespecialiseerde afzetorganisaties. Nog steeds denk ik dat dit een heel mooi uitgangspunt was geweest. Helaas is dat heel anders gelopen en nu zie je dat iedereen met een telefoon, internet en een paar centen op zak groenten en fruit kan gaan verhandelen met alle gevolgen van dien. De consolidatie die we voor ogen hadden, is helaas uitgemond in een versnippering. Daarmee is een enorme kans verloren gegaan.”

Toch kijkt de handelsman in hart en nieren niet met wroeging terug op zijn actieve leven in de AGF-handel, integendeel. “Ik heb van mijn leven absoluut geen spijt. Als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou ik direct weer in de AGF-handel stappen. Ik mag graag een ronde fietsen, maar mijn vak blijft mijn grootste hobby. Het gaat mij goed en ik zit nog steeds super in mijn vel!”


Met een expansie, die zijn weerga niet kent, nam de Staay Food Group de afgelopen jaren tal van bedrijven over en de verwachting is dat de groep dit jaar de omzet van 500 miljoen zal passeren. Hoewel het bedrijf bij voorkeur in de luwte opereert, maakt Dammis van der Staay in deze kersteditie van Primeur een uitzondering.

Hij verklaart de reeks overnames door simpelweg anticyclisch te investeren. “We staan open voor meer participaties binnen Nederland en willen de komende jaren ook ons aandeel klanten in de foodservice-markt verbreden. Graag willen we breed in de klanten zitten. Het mag geen probleem zijn als er één klant wegvalt. Wat dat betreft hebben we ook wel geleerd uit het verleden. Onze grootste klant mag niet meer dan 15% van de omzet vertegenwoordigen.”

Ook vertelt hij tegenwoordig supermarktrelaties te adviseren om zelf een gedeelte van het programma te importeren van hun vestigingen elders in de wereld, waarbij Staay de regie voert over de handelsstromen en eventueel tekorten aanvult vanuit de vestigingen in Nederland.

Ook algemeen directeur Philip Smits van The Greenery spreekt zijn verwachtingen voor de toekomst uit. Hoewel hij in dit stadium normaal geen uitspraken doet over de jaarcijfers, verwacht hij er dit jaar als groep er met een heel klein plusje uit te komen.

Smits gelooft in een nauwe samenwerking met telers, waarbij de afzetorganisatie wel de verkoop regelt. “Ik ken bijna geen succesverhalen van grote producenten in zowel de bloemen- als de voedingstuinbouw, die duurzaam en rendabel opereren in een rechtstreekse verbinding met een supermarkt. Omgekeerd wil de retail wel in toenemende mate zaken doen met één schakel, die ze volledig ontzorgt, een breed assortiment biedt, zich op logistiek gebied onderscheidt en de kwaliteit en voedselveiligheid borgt.

Ik zie het Greenery-model, waarbij we heel intensief samenwerken met telers maar wel zelf de verkoop regisseren en uitvoeren, groeien. Ons marktaandeel bij de retail is zowel dit als vorig jaar gegroeid. Die ontwikkeling staat haaks op het model dat retailers direct met telers zaken willen doen.”

Ontvangt u Primeur niet? Neem nu een jaarabonnement voor 2013 en wij sturen u de Kersteditie nog gratis toe!

Gerelateerde artikelen → Zie meer