Tholen - De AGF-sector wordt gedomineerd door mannen. Met name op de commerciële afdeling zijn vrouwen sterk in de minderheid. Reden genoeg om AGF-vrouwen eens te vragen hoe zij zich staande houden in deze mannenwereld. Deze keer Monique Adegeest van Greenco.

Monique startte ruim tien jaar geleden als AGF’ster bij Levarht. “De feiten vertellen dat er nog steeds meer mannen dan vrouwen in AGF binnen commercie werkzaam zijn. De branche verandert echter snel. Het gaat al lang niet meer alleen om het traditionele verhandelen van teeltproducten. Juist niet! Technologische ontwikkelingen, strategische samenwerkingen in de versketens, de uitdagingen in de internationale handel, maar zeker ook de ontwikkelingen van de veranderende consument zorgen dat de inhoud van het werk anders is geworden”, is de ervaring van Monique.
“Met name retailinkopers zijn op zoek naar partnerships. Het gaat om het toevoegen van waarde: kennis van de markt, kennis over de consument, meedenken in het proces van category management, maar natuurlijk ook een evenwichtige prijs-kwaliteitsverhouding. Bij de handel met groothandels draait het nog altijd meer om prijs. De handelaren kijken sterk naar wat de markt dagelijks doet en willen het die dag voor die prijs. Maar ook daar is samenwerking nodig, want wie krijgt de handel in tijd van schaarste en wat gebeurt er bij overschotten.”
Consumentenbehoefte
De verandering in de AGF-branche heeft veel te maken met de veranderende behoeften van de consument. “Ze willen gezond eten en verantwoord met de omgeving omgaan. De consument centraal stellen en daar de huidige marketingmix op afstemmen, dat vind ik leuk. Maar natuurlijk ook het dagelijks maken van de beste deals.”
Monique heeft in verschillende branches gewerkt. “Heel vroeger, tijdens studie, werkte ik in de horeca en de reisbranche. Ook heb ik een kort uitstapje gemaakt naar de bankwereld binnen ING- Effecten. Mijn eerste echte baan had ik als trader bij Van Caem Klerks Group, een handelshuis in sterke dranken en drogisterijartikelen.
Na een jaar of zes wilde ik graag de overstap naar de versbranche maken. Zo kwam ik via een recruiter bij Levarht terecht als sales- en accountmanager. Na een aantal dynamische jaren daar, heb ik twee jaar als sales- en accountmanager voor Dutch Flower Group gewerkt. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Sinds vorig jaar ben ik terug in AGF bij Greenco waar ik medeverantwoordelijk ben voor de commercie rondom de verkoop van onze productlijnen en de interne organisatie.”
Verbinden
In alle branches waar Monique ervaring in heeft, is het aandeel mannen in salesfuncties groter dan vrouwen. “Behalve in de reiswereld, daar was het juist andersom. Mannen zijn vaak directer en duidelijker. Vrouwen opereren meer indirect. De sterke kant daarvan is dat vrouwen meer met gevoel doen en gemakkelijker verbinding kunnen, of durven, te creëren. De mix maakt het mooi!”
Monique werkt graag in de AGF-sector. “Vers is altijd in beweging. Vers is emotie. Waar emotie is, kun je waarde toevoegen. Daar krijg ik energie van, de samenwerking in de gehele keten van A tot Z. “Soms is de handel een uitdaging, maar wel een hele mooie!”
De AGF-sector wordt steeds aantrekkelijker om in te werken, denkt Monique. Bedrijven binnen de AGF-sector zijn onmisbaar, er wordt voortdurend geïnnoveerd. De belangstelling voor food en gezondheid is tegenwoordig groot. Het imago van de sector groeit. AGF is een prachtige branche die volop in beweging is. Er is een breed pakket aan functies en we werken met of voor de meest mooie en smaakvolle versproducten”, besluit Monique.
Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 34e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Greenco
[email protected]
www.greenco.nl