Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Prinsen, Belgian Fresh Food Institute

“Op prijsgebied zullen Albert Heijn en Jumbo het nooit winnen in België”

Tholen – Naast Albert Heijn is nu ook Jumbo de grens overgestoken en heeft zich in België gevestigd. Oud-directeur verse voeding van Colruyt, Jan Prinsen, constateert dat de komst van de Nederlandse supermarkten erg veel aandacht krijgen van de pers. “Ik lees overal dat ze succes hebben. Dat is voor de supermarkten natuurlijk mooi meegenomen. Nederland heeft het imago dat ze goedkoper zijn dan België, dus dan zullen de Nederlandse supermarkten ook wel goedkoper zijn. Echter als we prijzen vergelijken, zien we dat ze helemaal niet zo goedkoop zijn. Colruyt wint het op prijsgebied nog altijd van Jumbo en Albert Heijn.”


Jan Prinsen

"AGF-schap positioneert zich op prijs"
“Een ander fenomeen voor het succes van de supermarkten is dat Belgen niet chauvinistisch genoeg zijn. Ik denk niet dat een Belg in Nederland een winkel kan openen en daar voor 90% Belgische AGF gaat verkopen. In België kan dat wel, maar ik denk dat Nederlanders en Fransen dat nooit zullen toelaten. Ik hoop dat Nederlandse supermarkten op termijn gaan beseffen dat wij ook telers hebben en dat ze in België in gaan kopen om onze telers te steunen”, zegt Jan. “Als we kijken naar het AGF-schap in de Albert Heijn en Jumbo zien we dat ze zich positioneren op prijs door iets minder kwaliteit aan te bieden. Ik zeg niet dat de kwaliteit niet goed is, maar als we kijken naar kalibers zien we vaak de iets kleinere partijen liggen. Bij appelen, peren en steenfruit valt dit erg op." 

Hoewel de Jumbo en Albert Heijn succes lijken te hebben, is Jan ervan overtuigd dat Colruyt niet zo hard wordt geraakt door de komst van de supermarkten. “Colruyt is een andere retailer dan Carrefour en Delhaize. De klanten zijn trouwer aan de winkel en kopen bewuster de nationale merken die de supermarkt in het assortiment heeft. Carrefour en Delhaize zullen daarentegen wel meer gevolgen ondervinden van de komst van de Nederlandse supermarkten. Het is trouwens ook een echte supermarkt. Daarnaast ben ik ook erg benieuwd wat Albert Heijn met Delhaize gaat doen”, aldus Prinsen. "Ze zullen de taart moeten verdelen denk ik. Jumbo is de rechtstreekse concurrent voor Albert Heijn en Delhaize. Hun winkels liggen wat uitstraling betreft zeer kort bij elkaar."

1+1-acties
"Het feit dat Jumbo in België niet de laagste prijs hanteert zoals in Nederland, dat zegt toch ook wel iets. Als we alles in detail bekijken dan zijn ze buiten hun acties 1 plus 1 gratis niet zo goedkoop, want als je dagelijks steeds goedkoop verkoopt dan kan je dit soort acties niet waarmaken. Na een tijd denk ik dat de Belgen dit wel zullen doorhebben. Trouwens, Colruyt reageert in prijs op al deze acties", constateert Prinsen. 

"Gevolgen binnen 5 jaar zichtbaar"
“Toch bezoek ik regelmatig een Albert Heijn en moet ik toegeven dat het aangename winkels zijn met mooie brede gangpaden en een ruim assortiment. Albert Heijn zit ook op goede locaties, maar ook op wat duurdere plekken. De kosten hiervan zullen pas op langere termijn zichtbaar worden. Ik denk dat we binnen 5 jaar gaan zien hoe de markt heeft gereageerd op de komst van de supermarkten. Momenteel speelt vooral het effect van nieuw. Nederlanders kunnen ook goed show maken, maar over een paar jaar zijn de winkels ook wat verouderd. Een nieuw mes snijdt altijd goed, maar als er iemand aanschuift aan tafel worden de stukken taart wat kleiner", besluit Jan.

Voor meer informatie:
Jan Prinsen
Belgian Fresh Food Institute
Tel: (+32) 0-477 252372