Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jos Looije, Looye Kwekers:

“Zorg dat je emotie verkoopt want daarmee bouw je aan een goed merk”

Tholen – Tomaten telen, dat doen er velen. Ook Looye Kwekers heeft zich erin gespecialiseerd, waarbij Jos Looije niet zozeer bezig is met de cijfers, maar vooral met het ontwikkelen van een sterk merk. “Een tomaat bestaat voor negentig procent uit water, dus je moet emotie verkopen om aan een merk te bouwen.”

Dat laatste, een merk bouwen, doen nog maar weinig tomatentelers in Nederland. Looye Kwekers heeft er inmiddels drie: Honingtomaten, JOYN en sinds dit jaar ook MOYO, een merk voor snacktomaten gericht op kinderen. Het gaat goed want de naamsbekendheid van de merken neemt jaar op jaar toe.

Directe verbinding
Ook emotie verkopen ziet Jos nog maar weinig gebeuren. “Telers zouden zich dat veel meer moeten realiseren”, aldus Jos afgelopen maand op het Global Tomato Congress. Daar vertelde hij dat zo’n twaalf tot dertien jaar geleden besloten werd met Honingtomaten een merk te bouwen, nadat Jos eigenhandig in Engeland was gaan kijken naar de schappen daar. “Het verschil tussen productieprijs en verkoopprijs in de supermarkt dat ik daar zag, zag ik niet als ‘gestolen geld’ door de retail, maar als een kans.”

De teler en/of de afzender achter een product is erg belangrijk voor de directe klant en voor de consument. Daarom is de naam Looye een steeds belangrijkere rol in gaan nemen, zo vertelde Jos, en dat zal in de toekomst ook zo blijven. “Op die manier gaan we de directe verbinding met de consument aan met als doel steeds meer consumenten te laten genieten van smaakvolle tomaten.”

Klantvertrouwen opbouwen
Het moeilijkste bij het bouwen van een merk is misschien wel het ‘nee’ zeggen, aldus Jos. “Als de kwaliteit niet overeenkomt met onze hoge maatstaven, dan moet dat echter wel. Het laatste dat je wilt, is de consument teleurstellen. Als dat namelijk gebeurt, kun je zomaar al het opgebouwde vertrouwen in één klap om zeep helpen.”

Om dat te illustreren, gaf Jos het voorbeeld van de mandarijn. “Die smaakt vlak na de eerste oogst uitstekend, waarbij na een week of vier de smaak geleidelijk iets terugloopt, terwijl de merksticker wel op het product blijft zitten. Als dan na zes weken de smaak echt significant teruggelopen is, associeert de consument die mindere smaak wel met het merk en ben je in één keer het opgebouwde vertrouwen kwijt.”

Honingtomaten Ketchup
Wat doe je met de tomaten die Looye niet als premium merk aan de retail wil verkopen? “Die tomaten verkopen wij onder private label.” En de splitvruchten, waarvan er door de specifieke op smaak gerichte manier van kweken bij Looye iets meer zijn? “Daar maken we ketchup van, waarbij het bouwen van een merk wel stukken moeilijker is vanwege de concurrentie op dat gebied van de grote sauzen- en soepengiganten.”

Voor meer informatie:
Looye Kwekers
www.looye.com
info@looye.com

Jos Looije
jos.looije@looye.com