Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marius Rodewijk, Rosalicious, teelt eetbare rozen

De koningin van de bloemen op het bord

Tholen - “Het is nog best een hele uitdaging”, vat Marius Rodewijk van Rodewijk Rozen de teelt van de eetbare roos samen. Sinds vorig jaar teelt hij de Rosalicious eetbare rozen op 1.000 vierkante meter, die hij vervolgens zelf op de markt zet. "De doelgroep voor eetbare rozen zit tenslotte niet bij de snijbloemenklok, zoals we gewend zijn met onze 'gewone' rozen." Zijn enthousiasme wordt er niet minder om. “De roos is de koningin van de bloemen. Hoe gaaf is het dat je die ook kunt eten!”

Biologische middelen
“Sowieso hoort bij elke nieuwe soort een zoektocht naar de juiste manier van het gewas laten groeien. De manier van snoeien is bijvoorbeeld steeds weer anders. Dat geldt ook voor Rosalicious. Het is weer net anders dan we gewend zijn. Daarnaast mogen we de rozen, omdat ze voor consumptie gebruikt worden, uitsluitend beschermen met biologische middelen. Bijspuiten met chemische gewasbeschermingsmiddelen kan natuurlijk niet.”


“De rozen hebben een goeie houdbaarheid en wegen haast niets. Ze zijn daarom makkelijk te exporteren.”

Feestdagen
Terwijl Marius veel aandacht besteedt aan de teelt, gaat hij met de rozen ook de boer op. Dat lukt naar eigen zeggen best aardig. Via handelaren vinden de rozen hun weg naar de consument in binnen- en buitenland. Marius richt zijn pijlen op groothandels en AGF-leveranciers. Sinds dit jaar is hij GlobalGAP gecertificeerd, daardoor mag hij de rozen als voedsel verkopen. Volgens Marius zijn de aankomende feestdagen een uitgelezen moment om de rozen eens te proberen. “De rozen hebben een licht bittere smaak. Je kunt de blaadjes in een salade verwerken, of gebruiken als decoratie op het bord of in een glas champagne.”

Voornemens
Naast de kleuren rood, wit, geel, roze en oranje gevlamd wordt er getest met andere kleuren en varianten die de Deense veredelaar Roses Forever af en toe opstuurt. “We krijgen overal heel positieve reacties op de rozen. Dat geeft vertrouwen dat we een goed product in handen hebben. Vooralsnog doen we ons best om de rozen van de 1.000 m2 verkocht te krijgen. Als dat lukt, hopen we erin verder te kunnen groeien.”

IPM Essen
Benieuwd naar de veredelaar Roses Forever? Ze zullen aanwezig zijn op de IPM Essen in Duitsland die gehouden wordt van 28-31 januari 2020. De stand staat in Hall 1, nummer 1D34.

Voor meer informatie:
Marius Rodewijk
Rosalicious
info@rosalicious.eu
www.rosalicious.eu 

 

Roses Forever 
Rosa Eskelund
T: +45 51 57 19 90
Email: re@rosa.dk
www.roses-forever.com