Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marco Meijer (Fruit World Breda) ging van vruchtgroenten naar zachtfruit:

“Soms moet je gewoon in het diepe gegooid worden en snel leren zwemmen”

Tholen - Na zijn voetbalcarrière begon Marco Meijer aan een carrière als commerciant in AGF. Als echte teamplayer wil hij scoren voor zijn bedrijf. Met inmiddels 13 jaar ervaring in sales op zak, is de switch naar een nieuw bedrijf en nieuwe productgroep toch even wennen. “Maar soms moet je gewoon in het diepe gegooid worden en snel leren zwemmen, dat werkt het beste”, vertelt Marco over zijn start bij Fruit World Breda, onderdeel van de Best Fresh Group.

Was: Sales/in- en verkoop van vruchtgroenten bij Westland Export    Is: International salesmanager zachtfruit bij Fruitworld Breda

“Ook al ben je ervaren, een verandering van werkgever is natuurlijk veelomvattend. Je krijgt te maken met een nieuw systeem, nieuwe mensen en in mijn geval ook met een nieuwe productgroep”, vertelt Marco. “In de AGF-wereld duurt het toch zeker een jaar voordat je weet hoe het wereldje rondom de productgroep in elkaar zit. Dat heb ik ook bij The Greenery ervaren. Daar had ik hardfruit in mijn portefeuille."

"Nu gaat het om zachtfruit en dat is niet alleen een Nederlands verhaal. Voor je weet hoe die hazen lopen, ben je al minimaal een jaar verder. Maar dat geeft niets, uiteindelijk is handel gewoon handel, dat is geen hogere wiskunde. Wanneer ik mijn inkoopprijs weet, dan weet ik natuurlijk ook welke verkoopprijs ik moet vragen om rendement te realiseren. Maar als je weet hoe het wereldje in elkaar zit, wanneer heb je aanbod uit welk deel van de wereld en tegen welke prijs, heb je wel meer gevoel bij de situatie.”

ADO Den Haag
Voordat Marco in de AGF-terecht kwam, was bij ruim 15 jaar profvoetballer bij ADO Den Haag. Op zijn 16e werd hij gescout bij zijn jeugdclub in Monster. Marco: “Dat ik zo lang profvoetballer ben geweest, had ik vooraf niet kunnen denken. ‘Helaas’ heb ik het niet binnen gevoetbald, dus moest ik daarna nog wat anders gaan doen. Mijn hart heeft altijd in de saleskant gelegen, dus dan is het wel logisch dat ik daar ook in terecht ben gekomen.”

Marco heeft niet geheel afscheid genomen van de voetballerij. Die ervaring zet hij in bij voetbalclubs in zijn omgeving. In de jaren dat hij in Barendrecht werkzaam was en woonde, werkte hij vele jaren met plezier als assistent trainer bij onder andere het 1e elftal van VV Smitshoek.

Marco: “Tegenwoordig woon ik weer in Westland. Daar ben ik aan de slag gegaan als hoofdtrainer van SC Monster, de club waar ik ooit als klein jongetje mijn voetbalcarrière begonnen ben. Dat ik daar nu trainer ben, maakt de cirkel rond, dat is best wel bijzonder.”

Parallellen tussen AGF en sportwereld 
Hoewel de adrenaline zowel in AGF- als in de sportwereld flink door de aderen kan stromen, zijn ze niet met elkaar te vergelijken. “Achter je bureau heb je geen hartslag die de 200 aantikt. Het zijn totaal verschillende omgevingen, alles is anders: werkdruk, belasting, collega’s, ga zo maar door. Alleen al de werktijden. Een werkweek van meer dan 40 uur in AGF is eigenlijk standaard. Wil je presteren, dan moet je geen 9 tot 5 mentaliteit hebben.

Op het veld en in trainingen kun je maximaal 2 keer 2,5 uur per dag presteren, anders maak je meer kapot dan dat je opbouwt.” Er zijn overeenkomsten te vinden. Zowel in het bedrijfsleven als als sportman is de teamspirit belangrijk, immers in je eentje kun je niet scoren. “Ik ben een echte team-player. Wil je geld verdienen voor je bedrijf, moet je natuurlijk de goede deals scoren”, besluit Marco.

Dit artikel verscheen eerder in editie 11, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl

Voor meer informatie:
Fruit World
076 52 31 570
m.meijer@fruitworld.nl
www.fruitworld.nl