Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wie voedt Nederland?

In 2018 kopen Nederlandse consumenten voor circa 60 miljard euro aan eten en drinken in retail- en detailhandel (voornamelijk supermarkten) en foodservice (voornamelijk horeca). Dat is een stijging van 2,5% ten opzichte van 2017. De online verkoop van levensmiddelen van supermarkten met fysieke winkels groeit in 2018 met 30%. Ook maaltijdbezorging wint aan populariteit. Dit alles blijkt uit het jaarlijkse Voedsel/Economisch Bericht van Wageningen Economic Research.

Voor het voedsel bij de consument is, zorgt het agrocomplex - een omvangrijke keten van mensen en bedrijven - voor toelevering, productie, verwerking en distributie. In de primaire productie zijn in 2018 een kleine 54.000 land- en tuinbouwbedrijven actief; 1,7% minder dan in 2017. Deze bedrijven zorgen voor ruim 153.000 voltijdsbanen. Nog steeds behoort meer dan de helft (56%) van de arbeidskrachten tot het gezin van de teler of tuinder. De land- en tuinbouw in Nederlands heeft 1,82 mln. ha in gebruik als cultuurgrond. Bijna 4% daarvan is gecertificeerd biologisch.

Bedrijfsomvang 2018
De bedrijfsomvang van de Nederlandse land- en tuinbouwbedrijven loopt sterk uiteen. De 9% zeer grote bedrijven zijn goed voor 51% van de toegevoegde waarde op basis van de standaardverdiencapaciteit (SVC). Deze groep, met een zwaartepunt in de glastuinbouw, zorgt in 2018 voor 37% van de werkgelegenheid en bewerkt 18% van de cultuurgrond in ons land. Maar liefst 35% bestaat uit zeer kleine bedrijven die slechts 2% van de totale toegevoegde waarde leveren.

Agrocomplex
Met circa 51 mld. euro draagt het totale agrocomplex in 2017 zo'n 7% bij aan het bruto binnenlands product (bbp). Driekwart van de toegevoegde waarde is te danken aan de export en bijna 31 mld. euro wordt verdiend aan producten op basis van Nederlandse agrarische grondstoffen, zoals melk, vlees en groenten. ­Toelevering van goederen en diensten (zoals veevoer, machines etc.) en de primaire productie leveren met elk 37% de grootste bijdrage aan de toegevoegde waarde.

De werkgelegenheid groeit tot zo'n 582.000 arbeidsjaren in 2017; dat is circa 8% van de nationale werkgelegenheid. Een kleine 400.000 arbeidsjaren hangen samen met de binnenlandse agrarische grondstoffen.

Bron: WUR

Publicatiedatum: