Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Paprikateler Liesbeth Lambrecht (Gemapa) over Work-It Teeltprogramma

"Schadelijke insecten wijs ik nu op de computer aan"

Paprikakwekerij Gemapa in het Belgische Nevele werkt sinds oktober 2018 met Work-IT Teelt. Liesbeth Lambrecht van Gemapa vertelt over haar ervaringen met Work-IT Teelt en de verschillende meegeleverde apps voor de mobiele telefoon die zij breed binnen het bedrijf gebruiken.

Wie en wat is Gemapa Paprika’s?                                                “Mijn ouders Marc Lambrecht en Gerda de Neve telen sinds 1990 paprika’s. Ze zijn begonnen op een bestaand bedrijf van 9000 m2. In 1997 hebben ze 200 meter verderop een perceel gekocht, waarop ze een nieuw bedrijf van 2 ha hebben gebouwd, met bijbehorende sorteerloods. Ik wist van jongs af aan dat ik in de voetsporen van mijn ouders wilde treden en ben in 2004 in het bedrijf gekomen.

Drie jaar later, in 2007, is er bij de nieuwe locatie een serre van 3 ha gebouwd en zijn de kassen op de oude locatie afgebroken. We hebben toen ook geïnvesteerd in een warmtekrachtkoppeling van 2 MW. Vorig jaar zijn we opnieuw 2,7 ha uitgebreid. Dat is voorlopig de laatste stap. We telen nu 2 ha gele paprika en 5,7 ha rode paprika.”

Hoe is Gemapa bij Nitea terechtgekomen?                                      “We deden voor de registratie eerst zaken met een andere leverancier. De medewerkers hadden een sleuteltje waarmee ze met de oogstkar konden werken, de registratie kwam binnen via de computer. Een eenvoudig systeem, waar weinig aan verkeerd kon gaan. Toen deze leverancier hiermee stopte, zijn we met Nitea in gesprek gegaan. De Work-IT software is zeer uitgebreid. Daar kunnen we de komende jaren wel mee vooruit", beweert Liesbeth.

Hoe is de implementatie van Work-IT verlopen en welke modules gebruiken jullie?                                                                              “De implementatie is vlot verlopen. Nitea is drie keer bij ons langs geweest om stapsgewijs uitleg over het systeem te geven. We gebruiken naast de hoofdmodule Arbeid & Productie ook diverse apps voor de mobiele telefoon: Scan-IT voor registratie van handelingen en scannen; Scout-IT om waarnemingen mee vast te leggen; Billboard-IT voor bedrijfsbrede communicatie; Check-IT om de kwaliteit van verrichte werkzaamheden te monitoren en te controleren en Protect-IT app voor gewasbeschermingsregistraties, waarbij tevens wordt bijgehouden welke middelen door wie zijn gebruikt en wat het effect hiervan was."

"We kunnen ontzettend veel gegevens uit Work-IT halen wat betreft kg/m2, kostprijs/m2 en middelengebruik. Ik vind de module Protect-IT bijvoorbeeld heel praktisch. Als ik een schadelijk insect in het gewas zie, kan ik de bioadviseur op een plattegrond in de computer gericht laten meekijken naar de aard van de plaag en samen met hem de plaagbestrijding aanpakken.”

Hoe belangrijk is het verkrijgen van betrouwbare arbeids- en registratiecijfers voor jullie bedrijf?                                            “Heel belangrijk. We hebben nu meer overzicht in de prestaties van ons personeel. Als prestaties achterblijven, kunnen we dat met objectieve gegevens aantonen. Verder willen we bekijken of we de gegevens van Nitea kunnen doorsturen naar het loonbureau.”

Hoe is de begeleiding van Nitea bij het aansluiten van de software verlopen?                                                                          “De begeleiding is goed verlopen. Nitea heeft de tijd genomen om het systeem uit te leggen en onze vragen te beantwoorden. Ook is er  aandacht voor nieuwe ideeën. Tijdens de drie dagen van implementatie en uitleg pak je de basis op, maar als je er alleen voor staat, denk je wel eens: hoe was het ook alweer? De helpdesk van Nitea is dan via de telefoon of mail te bereiken voor antwoord op je vragen.”

Wat zijn eventuele verbeterpunten?                                                    "Er zijn een paar kleine dingen waar we tegenaan lopen, maar die mogen geen naam hebben. Soms zou ik willen dat ik het systeem meer kan loslaten. Ik denk dat het niet mogelijk is om het 100 procent waterdicht te maken, er kan altijd iets van gegevens verloren gaan.

Maar als het systeem signaleert dat er iets niet klopt, krijg je daar een duidelijke melding van. We gaan het hier eerst bij houden, we gebruiken nog niet alle modules in de volle breedte, maar daar groeien we vanzelf naar toe. Het is voor ons nu zaak om wat we gebruiken goed onder de knie te krijgen.”

Voor meer informatie:
Nitea IT Solutions
sales@nitea.nl
www.nitea.nl

Publicatiedatum: