Het Duitse Obst & Gemüse Kongress wordt door AGF-handelaren beschouwd als het belangrijkste evenement, naast de Fruit Logistica, voor de AGF-handel. Dinsdag 17 september kwamen handelaren uit heel Duitsland bijeen om te netwerken en nieuwe contacten te ontmoeten. Naast Duitsers vinden ook meer en meer bedrijven uit Europese landen hun weg naar het congres.
Sandra van der Veer (Van Nature), Jan Leegwater (Best of Four) en Gerard Rasing (Origine Fruit Direct)
Klik hier voor de fotoreportage.
Het congres werd geopend door vertegenwoordigers van de organisatoren AMI, Fruit Trade en GS1. Zij spraken over de totstandkoming van het thema van het evenement. Daarnaast was het ook van belang dat ook de actuele onderwerpen klimaatbeleid en duurzaamheid aan bod kwamen.
Jo Lambrecht van BelOrta met de Conference-peer
Klimaatactiviste Greta Thunberg zorgt ook in Duitsland voor veel commotie binnen de handel en werd door veel sprekers in de loop van de dag aangehaald. Ondanks de “Thunberg-factor” en het “Greta-vraagstuk wordt voorbarig activisme vooral als probleem gezien.
Klik hier voor de fotoreportage.
In de diverse lezingen en seminars werd een scala aan actuele thema’s behandeld. Terugkerende gespreksonderwerpen zijn onder meer de digitalisering en de beschikbaarheid van data m.b.t. de consument. Stephan Fetsch van KPMG zinspeelde zelfs op een naderend einde van de klassieke consumptie in fysieke vorm. “De toekomstige inkoop zal zich kenmerken door een digitale toevoeging van de zintuiglijke waarneming. Door moderne technologie kunnen we onze ervaringen nauwkeurig on de loep nemen, deze data in de dagelijkse consumptie implementeren en deze ervaring later digitaal reproduceren.” Dit thema stuitte op veel discussie onder de toehoorders.
Sabine Dziallas sprak namens marktonderzoeksbureau Nielsen over de mogelijkheden van dataverzameling in relatie tot de AGF-sector. Ze vatte daarbij enkele actuele trends samen: Consumenten koesteren een groot vertrouwen in aanbieders van het volledige assortiment vergeleken met discounters. De bio-sector maakt over de gehele linie een gestage groei door, zij het in verschillende mate per productgroep. Tot slot winnen horecaconcepten aan populariteit binnen de retail en zijn de groeimarges bij de zogenoemde superfoods enorm. In deze laatste categorie maken blauwe bessen de dienst uit met een totale groeimarge van 20%.
Ben Horsburgh (GlobalGAP), Edwin Fillekes en Hans van den Heuvel (Hillfresh) en Ami von Beyne (GlobalGAP)
Voor wat betreft de convenience-sector is de Duitse consument bij de zogenoemde in-home-comsumptie (thuisconsumptie) vooralsnog sceptisch ten opzichte van freshcut-producten, aldus Dr. Hans-Christoph Behr van marktbureau AMI. Aardappelproducten zijn hier echter de uitzondering op de regel. Als het gaat om de consumptie buiten de deur kan men intussen niet meer om freshcut heen. “Hierbij moet wel worden aangetekend, dat het om verse producten gaat en geen champignons uit blik”, luidt het commentaar.
Duitsland voorloper in paprikaspecialties
Tijdens de eerste breakout-sessie stond in de andere zaal de paprika centraal. Jan Doldersum van Rijk Zwaan presenteerde de actuele trends rondom het erkende paprikamerk Sweet Palermo. “Wij gaan tijdens de veredeling uit van drie pijlers: smaak, veelzijdigheid en freshcut-mogelijkheden. Om die reden proberen we een breed scala aan rassen te bieden, zodat alle consumentgroepen bediend worden.”
Ook Peter Schaich van Enza Zaden Germany boog zich over de toekomst van de paprikateelt. Hij gaf de aanwezigen daarbij echter eens een spoedcursus over de recente geschiedenis van de paprika: “Naast de alom bekende blokpaprika in de tricolore- of stoplicht-verpakking komt er ook stilaan meer aandacht voor specialties.” Duitsland is hierbij een van de voorlopers, beweert de veredelaar. 12% van het totale areaal in Duitsland wordt momenteel voor paprikaspecialties gebruikt, terwijl dit percentage in Nederland (6%) beduidend lager ligt.
Sabrina Maas van Driscoll's
Klik hier voor de fotoreportage.
Javier Riaz van de Spaanse telersvereniging Agrolris verschafte de toehoorders een impressie van de teelt aldaar. Ruim 40% van het totale bedrijfsareaal wordt momenteel voor paprika gebruikt. “Wij kunnen het hele jaar door paprika’s leveren. Nu is het zaak in de nabije toekomst ook zonder pesticidegebruik te telen en daarbij ook nieuwe, moderne rassen te blijven implementeren.”
Verpakking: Duurzame alternatieven en onverpakte producten in de schappen
Stephan Schreider van het Nederlandse Cre8tives was een van de sprekers in het verpakkingsseminar. Hij becommentarieerde enkele moderne verpakkingsalternatieven alsook hun langetermijnpotentie. Hij liet onder meer zijn licht schijnen over de "Recycled R-Pet Film", compleet geproduceerd uit gerecycled materiaal. “Dit relatief nieuwe concept heeft zeker de potentie om uit te groeien tot een veelgebruikt alternatief.”
Aichim Krich van Rewe Richrath (nabij Keulen) ging in gesprek met presentator Kaasten Reh in op de huidige uitdagingen voor de retail. “Er is veel gaande omtrent verpakkingen, zeker in de retail: Men is inmiddels wat opener geworden ten aanzien van nieuwe concepten. Ik ben echter van mening dat ieder voor zijn eigen filiaal een passende strategie moet kiezen: Ons filiaal in het Roergebied is onvergelijkbaar met een meer landelijk gesitueerde vestiging.” Zijn conclusie met betrekking tot de toekomst luidt: “Ik geloof, dat we in enkelen jaren overwegend onverpakte AGF in de schappen zullen zien.”
Grüner Merkur
Traditiegetrouw werd het laatste gedeelte van het DOGK ingeluid met de uitreiking van de vakprijs Grüner Merkur. Deze onderscheiding is speciaal bedoeld voor bedrijven, organisaties en personen die zich op een speciale manier voor de AGF-sector inzetten. De prijs ging dit jaar naar Armin Rehberg, bestuursvoorzitter van Duitslands grootste AGF-leverancier Landgard eG. Hij werd beloond voor het crisismanagement en de daaropvolgende internationalisering en differentiering binnen de Landgard-organisatie. Rehberg bedankte in zijn speech de medewerkers en met name het AGF-team, maar richtte zich ook tot de vele contracttelers en strategische handelspartners.
Toekomst van de Duitse AGF-handel
Het laatste woord was naar goede gewoonte aan Helmut Hübsch van onderzoeksbureau GfK uit Nürnberg. Hij vatte de voornaamste trends met betrekking tot AGF kernachtig samen. Het consumptieklimaat is gunstig en dat wordt weerspiegeld in de actuele groeimarges: Grote winnaars van de huidige groeistuip zijn de service-supermarkten en de consumptie buiten de deur. Tot slot werden nog de resultaten van de publieksenquête bekendgemaakt: Volgens de handel maken zachtfruit en convenience-AGF ook de komende jaren de dienst uit binnen de sector.