Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
40 jaar klimaatschermen: van donker naar diffuus

"Toen bleek dat schermen ook energie bespaarden, groeide de vraag enorm"

Tholen – Precies 40 jaar geleden leverde Ludvig Svensson zijn eerste klimaatscherm aan een Zweedse teler die – op zoek naar een zonweringsscherm – aanklopte bij de naburige textielfabrikant. Hoewel Svensson in Zweden nog altijd gordijnen en meubelstoffen produceert, is die productie in de schaduw komen te staan van de klimaatschermen. De divisie klimaatschermen vormt vandaag de dag twee derde van de totale omzet van het wereldwijde Svensson concern. Hugo Plaisier blikt met ons terug.

“Twee jaar na de levering van het eerste scherm, in 1981, startte Svensson in Nederland.  Ook toen stond Nederland al bekend als het centrum van de glastuinbouw, dus was het heel logisch dat Svensson hier met een verkoop- en marketingkantoor begon. Dichtbij de klant, snelle levering en service waren toen al belangrijk. In 1985 kwam Hugo Plaisier in dienst, en inmiddels telt het team in Nederland 45 mensen. Variërend van sales, consultancy- en marketing mensen tot medewerkers die de klimaatschermen op maat maken.

Energiecrisis
De vraag vanuit de markt in combinatie met de energiecrisis zorgde in 1981 voor een quick start, zo vertelt Hugo. ”Eind jaren ’70, begin jaren ’80 werd er wel al wat geprobeerd om de zon in de kas te temperen, maar een gemotoriseerd, beweegbaar scherm was echt nieuw. Toen bleek dat de schermen ook energie bespaarden, groeide de vraag enorm.” Naarmate de teelt van steeds meer gewassen van buiten naar binnen verhuisde, groeide het schermassortiment tot meer dan 50 verschillende varianten. “Want iedere teelt heeft zijn eigen specifieke eisen”.

Transparant en diffuus
“Met input van de scherminstallateurs en telers ontwikkelden we steeds specifiekere schermen om te voldoen aan alle kassituaties. “Het scherm moest soepel zijn, makkelijk beweegbaar zijn en kortom gewoon het werk goed doen”, somt Hugo op”. “In het begin werden er vooral donkere, aluminium schermen toegepast. Alles draaide immers om energiebesparing. Later ontwikkelde Svensson
de transparante klimaatschermen. Die hoefden pas open op het moment dat de zon de kas voldoende had verwarmd. Dat was veel gunstiger voor het klimaat in de kas. Ook ontwikkelde Svensson de hoogwaardig diffuse Harmony klimaatschermen. Hoe diffuser het licht, hoe beter de planten groeien. Telers zijn enthousiast”.

Nooit uitgeleerd
Svensson zit heel dicht op de ontwikkelingen en is heel actief op het gebied van innovatie. “In die 40 jaar hebben we veel geleerd”, concludeert Hugo. “We pasten onze grondstoffen aan en verbeterden onze productietechnieken. In de huidige klimaatschermen zit dan ook 40 jaar ervaring opgeslagen.

Die innovatie is nog steeds gaande, want er zijn steeds weer nieuwe uitdagingen die we samen met de installateurs en telers aangaan. Met de schermoplossing PARperfect, dat we een aantal maanden geleden introduceerden, kan de teler jaarrond het lichtniveau in de kas traploos sturen net als een lichtdimmer. PARperfect zorgt voor een perfect egale lichtverdeling en een constant PAR-lichtniveau in de kas."

Verweven met de markt
De verwevenheid met de markt noemt Hugo als één van de belangrijkste reden voor het succes van Svensson. “Vanaf 1981 zijn we al in Nederland gevestigd. Vandaag de dag adviseren wij persoonlijk om tot de juiste schermoplossing te komen voor het hoogste rendement en het optimale klimaat in de kas. Een hoge klanttevredenheid en goede kwaliteit is en blijft in alle aspecten onze focus."

Voor meer informatie:
Ludvig Svensson BV
Hugo Plaisier
+31 6 55 398 202
hugo.plaisier@ludvigsvensson.com
www.ludvigsvensson.com