Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Retailers gebruiken blockchain en QR-codes voor traceerbaarheid

Grote Italiaanse winkelketens en verschillende voedselproducenten investeren in projecten om de hele voedselvoorzieningsketen te traceren en te volgen om deze transparanter te maken voor klanten, bijvoorbeeld door hen in staat te stellen informatie op het etiket te kunnen identificeren met behulp van een smartphone.

Moderne consumenten zijn behoorlijk veeleisend en tonen een toenemende interesse in de oorsprong en methoden voor het verwerken van voedselproducten die op hun tafel terechtkomen. Supermarkten hebben een aantal initiatieven opgestart op basis van blockchaintechnologie, die de onveranderlijkheid van geregistreerde gegevens en de aanwezigheid van de volledige gegevensstroom garandeert. Dit alles maakt het gegarandeerd traceren van de gehele productieketen mogelijk, evenals elke handeling.

De hypermarktenketen Auchan Retail Italia heeft in samenwerking met Big Group en Te-Food (Auchans technologiepartner) de traceerbaarheid van de wortelketen al geïntroduceerd. Dit is mogelijk gemaakt met behulp van een QR-code op het etiket. In navolging van de wortels kunnen kipproducten nu ook worden getraceerd. In totaal zullen het blockchainsysteem en QR-codes gebruikt worden voor meer dan 40 voedselproducten. Het project zal 19 Italiaanse regio's en 1.500 verkooppunten omvatten, waaronder Auchan hypermarkten en supermarkten van Auchan, Simply en IperSimply. In hun schappen liggen 5.000 voedselproducten van het merk Auchan en 17.000 voedselproducten van lokale producenten.

De hypermarkt- en supermarktketen Carrefour volgt een soortgelijk pad door een tracingsysteem toe te passen op 4.000 voedselproducten met hun eigen etikettering. De eerste QR-code-identificatie werd toegepast op Filiera Qualità Carrefour kipproducten (met behulp van de MyCarrefour-smartphone-app). Siciliaanse citrus met het label Sicilia Filiera Qualità Carrefour werd kort daarna ook traceerbaar.

In Italië heeft de Carrefou 1.083 winkels, waaronder 51 Carrefour-hypermarkten, 412 Carrefour Market-supermarkten, 605 Carrefour Express-winkels, 13 Cash- en Carry winkels (Docks Market en GrossIper) en twee Supeco-winkels.

Er zijn verschillende bedrijven die traceerbaarheid voor de volledige cyclus bieden: de pastareus Barilla, die met IBM Italia samenwerkt, en Spinosa, een gespecialiseerd bedrijf dat mozzarella van gegarandeerde en beschermde herkomst produceert. Laatstgenoemde slaagde erin om productidentificatie te introduceren via het EY OpsChain Food Traceability platform, waarmee de hele productiecyclus kan worden getraceerd vanaf de melklevering.

Bron: Bitnewstoday

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer